۹ آذر ۱۴۰۱ مصادف با   6 جمادی الاول 1444
تاریخ: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ |   تعداد بازدیدها: 1,885
کد خبر:78486
| ف | | |

«مردم‌سالاری» دینی با حرف نمی‌شود

یکی از پایه‌ها، انتخابات است. مردم‌سالاری دینی با حرف نمیشود؛ مردم‌سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‌ی مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت می‌گیرد

پایگاه تحلیلی مصداق/ عرصه حکمرانی در طول سال های متمادی توسط پارادایم های فکری مختلف دستخوش تغییرات بنیادین بوده است. به گونه‌ای که گاهی تفکری بر برخی کشورها در عرصه مدیریت دولتی و حکمرانی کشور حاکم می شده که ۱۸۰ درجه با رویکردهای گذشته خود متفاوت بوده است. به عنوان مثال پارادایم مدیریت دولتی سنتی و مدیریت دولتی نوین را کاملاً متفاوت و در دو سر طیف در حکمرانی غربی قلمداد می کنند؛ که در پارادایم مدیریت دولتی سنتی، دولت ها محور جریان حکمرانی کشور بوده اما در پارادایم مدیریت دولتی نوین، بخش خصوصی پاشنه آشیل حکمرانی مطلوب محسوب شده است.
امّا رفته رفته، در نظریات حکمرانی رایج دنیا، یک ارزش محوری سایه سنگینی بر تمامی نظریات صاحب نظران انداخت و کار به جایی رسید که اساس رد یا قبول نظریه ها در حوزه حکمرانی و سیاستگذاری عمومی در نسبت به این ارزش سنجیده شد. این ارزش محوری، تحت عنوان دموکراسی وارد ادبیات علمی علوم سیاسی، مدیریت و به طور کلی علوم انسانی و اجتماعی شد.
نه تنها نظریات که حتی پارادایم های حکمرانی نیز در نسبت با ارزش مذکور دستخوش تغییراتی شد. امروزه پارادایم های جدیدی در تلاش هستند که جای پارادایم های مشابه مدیریت دولتی نوین را گرفته و حتی این پارادایم را متهم به فاصله گرفتن از ارزش محوری دموکراسی می کنند. پارادایم های نوظهوری تحت عنوان خدمات دولتی نوین، حکمرانی خوب، نهضت بازآفرینی دولت و…. سعی دارند جای پای خود را در عرصه حکمرانی با شعار مردمی سازی سازوکارها و افزایش قدرت آنان در تصمیم گیری و تصمیم سازی دولت و حکومت باز کنند.
پدیده انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ با هدف برپایی حکومت اسلامی، تحقق هدف مذکور را تنها در حکمرانی مردمی دانست و اساساً در نگاه رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از تئوریسین های اصلی انقلاب و ادامه دهنده راه بنیان گذار کبیر انقلاب، حکومت اسلامی عیناٌ همان حکومت اسلامی دانسته شد. طرح نظریه مردم سالاری دینی به عنوان یکی از اساسی ترین پایه های حکمرانی ایران اسلامی، تبدیل به ارزش محوری در سنجش الگوهای مدیریتی کشور از نظر تا عمل گردید. و اساساً الگوها در نسبت با این ارزش سنجیده شده و هرچه آنچه دخل و تصرف مردم در حوزه های تصمیم گیری و تصمیم سازی بیشتر باشد، به الگوهای اسلامی فهم شده در اندیشه رهبر معظم انقلاب نزدیک تر است. «در یکی از سخنرانی‌های اخیر به ملّت ایران عرض کردیم که حضور مردم در نظام جمهوری اسلامی دارای یک اصل محکم و یک سند متقنِ فکری است؛ صرفاً یک مسئله‌ی سیاسی نیست؛ البتّه فواید سیاسی حضور مردم خیلی زیاد است لکن علاوه‌ی بر اینها و مهم‌تر از اینها اصل فلسفه‌ی حضور مردم در نظام جمهوری اسلامی است؛ یعنی در جمهوری اسلامی، «جمهوری» یک بخش و «اسلامی» یک بخش [است]، که اگر جمهور حضور نداشته باشند، جمهوری اسلامی تحقّق پیدا نمیکند».۱۴۰۰/۰۳/۲۶
همانطور که حکمرانی غربی برای دستیابی به ارزش محوری خود، موسوم به دموکراسی، سعی بر ایجاد سازوکارهایی است؛ انقلاب اسلامی ایران نیز سازوکارهای مختلفی را برای عینیت بخشی به نظریه مردم سالاری دینی به کار بست. درخواست از اعلام حضور میدانی در مناسبت های مختلف ثابت و اقتضایی مانند راهپیمایی سالانه ۲۲ بهمن در حمایت از شکل گیری پدیده انقلاب اسلامی و خط فکری دنباله آن، راهپیمایی سالانه روز قدس(آخرین جمعه ماه مبارک رمضان) در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکوم نمودن اقدامات ظالمانه رژیم غاصب صهیونیستی، حضور مردمی روز ۹ دی سال ۱۳۸۸ در حمایت از اصل نظام جمهوری اسلامی و اعتراض به اغتشاش گرانی که در مقابل نتایج انتخابات ریاست جمهوری از تمکین به قانون سرباز زدند.
علاوه بر وابستگی انقلاب اسلامی در کلان حرکتی خود به مردم، رهبر معظم انقلاب نیز اساساً دارای یک سبک رهبری مردم محوری می باشد. شاید نتوان به راحتی رهبری را در تاریخ حکمرانان پیدا کرد که یکی اساسی ترین موضع گیری های، نظریات و اندیشه های خود در قبال مسائل و حوزه های مختلف را در دیدار با اقشار مختلف مطرح فرمایند. ایشان در دیداری در باب گفتگو و تعامل با مردم می فرمایند: «ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است؛ همدلی و هم‌زبانی که ما گفته‌ایم ، همدلی یک چیز زورکی نیست، یک چیز دستوری نیست که کسی دستور بدهد که مردم همدلی کنید، مردم هم بگویند چشم، این همدلی نمیشود؛ همدلی مثل یک گل است، مثل یک نهال و بوته‌ی گل است، باید نهال را نشاند در زمین، بعد از آن مراقبت کرد، آن را آبیاری کرد، از لطمه زدن به آن باید جلوگیری کرد تا این همدلی رشد کند؛ بدون این، همدلی نخواهد شد. همدلی از هم‌زبانی هم بهتر است، هم‌زبانی هم خوب است.

ای بسا هندو و ترک هم‌زبان
ای بسا دو ترک چون بیگانگان
پس زبان محرمی خود دیگر است
همدلی از هم‌زبانی بهتر است(۱)

همدلی لازم است؛ همدلی را باید به‌وجود آورد؛ همدلی را باید رشد داد. این توصیه‌ی من به همه است»۱۳۹۴/۰۱/۲۰٫ علی رغم همه مصادیقی که نمایشگر مردمی سالاری در حکومت انقلاب اسلامی ایران بوده است، یکی از بالاترین سطوح تجلی نظریه مردم سالاری دینی در ایران اسلامی، مقوله انتخابات قلمداد می شود.«انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایه‌ی نظام ما همین انتخابات است. یکی از پایه‌ها، انتخابات است. مردم‌سالاری دینی با حرف نمیشود؛ مردم‌سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‌ی مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت می‌گیرد».۱۳۸۸/۰۱/۰۱


۱- مثنوی مولوی، دفتر اول

نظرات کاربران
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[gs_logo title="yes" posts="30" order="ASC" logo_cat=" " mode="vertical" speed="700" inf_loop="0" ticker="1" logo_color="gray_to_def"]