۱۴ تیر ۱۳۹۹ مصادف با   13 ذیقعده 1441
تاریخ: ۲ اسفند ۱۳۹۸ |   تعداد بازدیدها: 1,031
کد خبر:76625
| ف | | |

انتخابات؛ تجلی مردم سالاری دینی (10)

نقش رسانه‌ها در فرآیند انتخابات

در این نوشتار سعی خواهد شد، نظام رسانه‌­ها در قبال برگزاری انتخابات در نگاه رهبر انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار دهیم. 

پایگاه تحلیلی مصداق/ انتخابات یکی از شرایط و ابزار تحقّق مردم سالاری و از مؤلفه‌­های مشارکت سیاسی است، به طوری که محور اصلی مشارکت سیاسی، مشارکت انتخاباتی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زمینه مشارکت مردم در عرصه‌­های گوناگون به ویژه در عرصه سیاسی و در فرآیند تصمیم‌گیری، سیاست‌­گذاری و اداره جامعه به صورت ویژه­ای فراهم شد. لذا در این بین و برای استمرار حرکت مردم‌­سالاری دینی، تمام ابعاد جامعه اسلامی و نظام های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در تحقق این حماسه عظیم باید یاری رساند. رسانه‌­ها و نظام تبلیغی نیز وظیفه‌­ای محوری در قبال برگزاری پرشور و بانشاط را فراهم سازد.

معظم له در اهمیّت انتخابات در یک جامعه و نقش رسانه­‌های خودی و دشمن معتقدند: « در همه‌ی دنیا، انتخابات پرشور، مظهر زنده بودن و حضور بااراده و عزم راسخ یک ملت در عرصه‌هاست. هر جا انتخابات با شرکت گسترده‌ی مردم باشد، این نشانه‌ی این است که ملّت در آن کشور بیدارند، هوشیارند و با نظام خود همراهند. می‌­خواهند این را از دست ملّت ایران بگیرند. همه‌ی این صدها و هزارها و میلیون‌­ها رسانه را به کار انداختند، برای این‌که مردم را دلسرد کنند. گاهی گفتند مردم شرکت نمی­‌کنند، گاهی گفتند تحریم می­‌کنند، گاهی گفتند تقلب می‌­شود، گاهی گفتند چه و چه؛ برای این‌که مردم پای صندوق رأی نیایند، دلسرد بشوند».(۱)

­

۱- دوری از فضای التهاب و تشنّج

در نگاه رهبر انقلاب، تمام ارکان و نهادهای مرتبط و مجموعه­‌های تبلیغی و رسانه‌­ای در کشور باید از اختلاف افکنی و ایجاد التهاب و تشنّج دوری سازند. لذا ایشان نقش صداوسیما را در انجام وظایف خویش و رفع ابهامات و دوری از تشنج را اینگونه مطرح فرمودند: « بعضی از آقایان گفتند حالا که موضوع به شورای نگهبان رسیده، تبلیغ عدم تشنّج شده است. لابد می‌گویید رادیو و تلویزیون این کار را کرده است. ممکن است اشکال به رادیو و تلویزیون وارد باشد؛ ولی بنده وکیل مدافع رادیو و تلویزیون هم نیستم؛ همه این را بدانید و خیلی­‌ها هم می‌دانند؛ امّا فراموش نکنید که عدّه‌ای از چندی پیش تهدید به تشنّج می‌کنند. بله؛ وقتی تهدید به تشنّج می‌شود، از آن طرف هم باید کسانی بگویند مبادا تشنّج شود. من هم به شما می‌گویم که تشنّج به‌کلّی غیرقابل قبول است. وظیفه اوّلِ شما این است که در استان مراقب آرامش و امنیّت باشید تا بتوانید انتخابات را واقعاً خوب، سالم و قوی برگزار کنید. خیلی‌ها هستند که منتظر بهانه‌اند، برای این‌که جنجال و تشنّج کنند. البته شکّی نیست که شما باید با این قضیه مقابله کنید.»(۲)

 

۲- ایجاد فضای بانشاط و آرام

معظم له، در تأکید موضوع فوق، ضمن اشاره به دوری از تشنج، نهادهای مختلف نظارتی، اجرایی ورسانه‌­ای را به عنوان متولیان ایجاد نشاط فضای انتخاباتی و عامل آرامش و امنیت فکری و تبلیغاتی می دانند و تأکید دارند که: « انتخابات باید در فضایی انجام گیرد که هم پُر شور و زنده و با نشاط باشد، هم آرام و متین باشد؛ یعنی شور و نشاط باشد، اما تشنّج نباشد؛ متانت و آرامش و اطمینان و استقرار باشد. این فضای مطلوب انتخابات است. هرکس این‌طور عمل کند، خدمت کرده است؛ هرکس عکس این عمل کند، یا مردم را نسبت به انتخابات بدبین کند، یا آن‌ها را از نتایج انتخابات ناامید کند، یا فضا را با شایعه‌پراکنی و تهمت‌زنی و درگیری­‌های دروغین ملتهب کند و از آرامش بیرون بیاورد، خیانت کرده است؛ هرکس می‌خواهد باشد؛ این را همه بدانند».(۳)

همچنین ایشان تمام مسئولین و منبرداران سیاسی و کسانی که توان ارتباط با مردم دارند را موظف به ایجاد فضای امن می دانند که به یقین رسانه­‌های مکتوب، دیداری و شنیداری و رسانه­‌های نوظهور و شبکه­‌های ارتباطی اجتماعی اعم از حقیقی و مجازی، نقش بی بدیلی در این بین دارد: « انتخابات که مظهر حضور مردم است، مظهر مردم‌سالارى دینى است، باید پشتوانه‌ى امنیّت ما باشد. نباید اجازه داد که این چیزى که ذخیره‌ى امنیت است، پشتوانه‌ى امنیّت است، به امنیّت ما صدمه وارد کند. دیدید، حس کردید، از نزدیک لمس کردید آن وقتى را که دشمنان می‌­خواهند از انتخابات علیه امنیّت کشور سوء استفاده کنند. باید همه مراقب باشند، همه بهوش باشند. آحاد مردم، مسئولان گوناگون، منبرداران سیاسى، کسانى که می‌توانند با مردم حرف بزنند، همه مراقب باشند، مواظب باشند؛ از انتخابات مانند یک نعمت الهى پاسدارى کنند».(۴)

 

۳- ایجاد انسجام و اعتماد میان مردم و نهادها

یکی از نکات محوری مورد نظر رهبر انقلاب ایجاد انسجام و اعتماد میان مردم و مسئولین است. لذا به جزء دستگاه‌­ها و نهادهای مختلف دولتی و نظارتی، افراد صاحب رسانه و مجموعه­‌های رسانه‌­ای مختلف نیز موظف هستند، ضمن ایجاد وفاق عمومی و افزایش انسجام میان مردم و نهادهای مختلف، فضای اعتماد واقعی و مشارکت عمومی را فراهم نمایند: « یک نکته‌ی مهم، انسجام مردم و دستگاه‌های مدیریّتی کشور است. مردم بایستی با دستگاه‌های مدیریّتی کشور -چه دستگاه قضائی، چه قوّه‌ی مجریّه، چه بقیّه‌ِی دستگا‌ه‌ها- ارتباط پیدا کنند؛ انسجام. البتّه بخش مهمّی از این اعتمادسازی به عهده‌ِی خود دستگاه‌ها است؛ یعنی خود دولت، خود قوّه‌ی قضائیّه، خود دستگاه‌های دیگر بایستی رفتارشان، عملشان جوری باشد که جلب اعتماد بکند؛ این بخش به عهده‌ی آن‌ها است، امّا بخشی هم به عهده‌ی من و شما است، بخشی هم به عهده‌ی کسانی است که مخاطب دارند؛ کسانی که بلندگو دارند که بایستی در این بلندگوهای رسمی و غیررسمی، حرف‌هایی زده بشود».(۵)

رهبر انقلاب در بیانی دیگر، نقش رسانه­‌های داخلی را در خنثی نمودن جنگ روانی رسانه‌­های دشمن در فضای قبل و بعد از انتخابات می­‌دانند که بتوانند با شیوه­‌ها و روش‌­های اثربخش رسانه­‌ای، ضمن ایجاد فضای اعتماد، شایعات و حربه­‌های تبلیغاتی رسانه‌­های غربی و معاند نظام و مردم ایران را دفع کنند: « به عناصر سیاسی داخلی هم دوستانه نصیحت می‌کنم؛ مراقب باشند، طوری حرف نزنند، طوری موضع‌گیری نکنند که به مقاصد دشمن در این جنگ روانی کمک شود؛ به دشمن کمک نکنند. امروز هر کس که مردم را ناامید کند و به خود، به مسئولین و به آینده بی‌اعتماد کند، به دشمن کمک کرده. امروز هر کس که به اختلافات دامن بزند – هر نوع اختلافاتی – به دشمن ملت ایران کمک کرده. کسانی که قلم دارند، بیان دارند، تریبون دارند، جایگاهی دارند، باید مراقب باشند؛ نباید بگذارند دشمن از آن‌ها استفاده کند. جنگ روانی دشمن، مهم‌ترین بخش مبارزه‌ی دشمن با ملّت ایران است».(۶)

 

۴- نشان دادن واقعیت انتخابات

یکی از وظایف رسانه‌­ها در قبال انتخابات به ویژه بعد از برگزاری آن را ارائه واقعیت­‌های موجود و تبیین عظمت برگزاری انتخابات ایران و رفع ابهامات و القاءات رسانه­‌ای بیگانگان می­دانند و معتقدند اگر نهادهای متولی و دستگاه های رسانه­‌ای وظیفه خویش را در ترسیم فضای عینی جامعه به خوبی عمل نمایند، تبلیغات جهانی، نمی‌تواند عظمت انتخابات ایران را کتمان یا منحرف کنند. « خوشبختانه امسال ما پدیده‌ی انتخابات را داشتیم؛ انتخابات کار بزرگی بود؛ عظمت انتخابات، قدرت انقلاب را نشان داد، قدرت نظام اسلامی را نشان داد؛ ما از این نباید غفلت کنیم. در تبلیغات جهانی، در حرف‌هایی که درباره‌ی انتخاب ما در رادیوها و رسانه‌های جهانی زده می‌شود -که خب مشاهده می‌کنید دیگر که راجع به انتخابات ما مرتّب دارند حرف می‌زنند- به این نکته اصلاً اشاره‌ای نمی‌کنند و نمی‌پردازند که این انتخابات نشان‌دهنده‌ی قدرت نظام بود؛ نشان‌دهنده‌ی توانایی‌ها و عمق نفوذ نظام در دل‌ها بود. معمولاً این را نمی‌گویند امّا واقعیّتی است که وجود دارد».(۷)

رهبر انقلاب در بیانی دیگر، نقش روزنامه‌­ها، کتب و تولیدات رادیویی و تلویزیونی را مکمل سایر نهادهای متولی امر انتخابات می‌دانند، که می‌تواند عرصه مردم­‌سالاری را به جهانیان نشان دهد و تصویر نادرست رسانه­‌های دشمن را اصلاح نماید: « نظام، مردم‌سالار و متّکی بر ایمان مردم و برخاسته از دل مردم است. طبعاً ایجاد گسیختگی بین مردم و چنین نظام و تشکیلاتِ حکومتی‌ای آسان نیست. مردم به دلسوزی مسؤولان اعتماد دارند و می‌دانند که مسؤولان ارشد نظام با دلسوزی کار می‌کنند؛ البته جاهایی می‌توانند، جاهایی هم نمی‌توانند. پس شرط موفّقیت دشمن در چالشی که با ملّت ایران دارد، این است که با وسایل تبلیغاتی گوناگون، تصویر نادرستی از نظام جمهوری اسلامی به‌وجود آورد. این‌جا نقش تبلیغات معلوم می‌شود؛ نقش روزنامه، نقش کتاب، نقش امواج رادیویی و تلویزیونی که در دنیا این‌طور متوجّه ایران است و با زبان فارسی برنامه پخش می‌کنند. معلوم می‌شود تبلیغات چقدر برای این‌ها اهمیّت دارد».(۸)


  1. بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مردم و خانواده شهدا و ایثارگران ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ 
  2. بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار استانداران سراسر کشور ۱۳۸۲/۱۰/۲۲ 
  3. بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم۱۳۷۸/۱۱/۱۳ 
  4. بخشی از بیانات رهبر انقلاب در خطبه­های نماز عید فطر سال ۱۳۸۹.
  5. بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ 
  6. بخشی از بیانات‌ رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ۱۳۸۶/۰۱/۰۱ 
  7. بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
  8. بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی ۱۳۸۲/۰۲/۲۲ 
نظرات کاربران

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  

در این پرونده بنا به بازخوانی و انتشار مصاحبه‌های کمتر دیده شده «آیت الله سید علی خامنه‌ای» با رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی در دوران ریاست جمهوری داریم.

موسسه ایمان جهادی – صهـبا

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سمن اندیشه ولایت

http://www.lohvaghalam.ir/

موسسه حدیث لوح و قلم

دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع)

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پایگاه اطلاع‌رسانی هم‌اندیشی یاران انقلاب اسلامی

نهضت مردمی پوستر انقلاب

انتشارات حدیث راه عشق

موسسه قدر ولایت

بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

موسسه طلایه داران نور آفاق

مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

AIM

بنیاد فرهنگ و اندیشه اعتلاء

گروه روشنای علم

موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی

اندیشکده راهبردی تبیین

کمیته حدیث ولایت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)