۳۰ مهر ۱۳۹۸ مصادف با   22 صفر 1441
تاریخ: ۶ مهر ۱۳۹۸ |   تعداد بازدیدها: 181
کد خبر:74566
| ف | | |

دفاع مقدس در مصاحبه‌های دوران ریاست جمهوری رهبری (7)؛

سیدعلی خامنه‌ای: دولت فعلى آمریکا در یک تضاد بسیار دشوارى به سر مى‌برد

پایگاه تحلیلی مصداق، همزمان با هفته دفاع مقدس اقدام به بازخوانی و انتشار مصاحبه‌های کمتر دیده شده «آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» با رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی در دوران ریاست جمهوری می‌نماید. متن پیش‌رو مصاحبه معظم‌له با مصاحبه ى روزنامه‌ى انگلیسى زبان تهران تایمز پیرامون جنگ ایران و عراق در تاریخ ۲۶ / ۷ / ۱۳۶۶ می‌باشد.

پایگاه تحلیلی مصداق/ س: اگر هیاتى که مورد قبول جمهورى اسلامى ایران باشد، بر اساس قطعنامه‌ى ۵۹۸ شوراى امنیت براى مشخص شدن متجاوز تعیین شود، آیا در این صورت جنگ با رژیم عراق متوقف خواهد شد؟

ج: بسم الله الرحمن الرحیم. در رابطه با اجراى قطعنامه ۵۹۸، ما چند نکته را به دبیر کل یاد آور شده‌ایم. و یکى از آن نکات این است که ما از لحاظ زمانى، براى آتش بس، نسبت به اعلام متجاوز تقدم قایل نیستیم و بلکه معتقدیم این چند کار همزمان و به نحو زیر باید انجام بگیرد:
۱ اعلام متجاوز
۲ تشکیل دادگاه یا کمیته ى صالحى براى بررسى مجازات هاى متجاوز
۳ آتش بس

این کیفیتى که شما مطرح کردید، به معناى تقدم آتش‌بس بر بقیه‌ى آن ارکانى‌ست که ما به آن اهتمام داریم و اهمیّت مى‌دهیم. و حال این که ما اصرار داریم این کارها حتماً همزمان انجام بگیرد و هیچ تقدم زمانى براى آتش بس معتقد نیستیم.

 

س: آیا تعیین هیاتى براى تعیین متجاوز با آتش بس همزمان قابل قبول است؟
ج: ما اعلام متجاوز با آتش‌بس را مى‌پذیریم و قهراً تعیین هیأت پیش از اعلام است.

 

س: چه کسى اعلام مى‌کند؟
ج: اعلام را هر کسى مى‌خوا‌هد بکند، که البته به اعتقاد ما قاعدتاً بایستى شوراى امنیت این کار را بکند. و طرح‌هاى دیگرى هم شبیه این، خود آن‌ها دارند که مطرح کرده‌اند، لکن ممکن است صد در صد اعلام شوراى امنیت نباشد. به هر حال براى ما خیلى فرق نمى‌کند، لکن آن‌چه مسلم است این هیأتى که ایشان گفتند، قهراً مقدمه و زمینه‌ى آتش بس خواهد بود و نه خود اعلام آتش بس. چون اگر قرار باشد ما همزمان با تشکیل این هیأت آتش بس را قبول کنیم، معنایش این مى‌شود که آتش‌بس از لحاظ زمانى تقدم بر اعلام پیدا کرده است، و این همان چیزى است که ما رد کرده‌ایم.

 

س: پس، بنابراین هیات حافظ صلح را هم در این مرحله مى‌پذیرید؟
ج: ما هیأت حافظ صلح نداریم.

 

س: نیرویى که باید حایل بشود چطور؟
ج: نه، ما اصلاً روى چنین چیزى بحث نکرده‌ایم، و این در مذاکرات ما وجود نداشته است. بحث هیأت حافظ صلح نیست، بلکه بحث بر سر اصل آتش‌بس و توقف جنگ به صورت آتش‌بس است.

 

س: آیا پیشنهاد جدید از سوى شوراى امنیت مطرح شده است؟
ج: تاکنون رسماً چیزى اعلام نکرده‌اند و ما در مقابل آن‌چه که از خبرها مطلع شده‌ایم موضع خودمان را در نماز جمعه اعلام کرده‌ایم. ما گفتیم بر مواضع قبلى خودمان پافشارى مى‌کنیم و این مواضع همان است که هم قبلا گفته شد و هم حالا.

 

س: با توجه به برخورد دو سه هفته ى اخیر بین ایران و آمریکا و با توجه به شناخت چندین ساله‌ى شما از سیاست خارجى آمریکا، و این که در حال حاضر تشنج بین دو کشور در درجه‌ى اعلاى خودش قرار دارد، بسیارى از صاحب نظران سیاسى داراى عقاید متضادى پیرامون برخورد آینده‌ى دو کشور هستند، نظر حضرت عالى در قبال امکان برخورد نظامى ایران و آمریکا چیست؟
ج: دولت فعلى آمریکا در یک تضاد بسیار دشوارى به سر مى‌برد. از طرفى براى جلب افکار عمومى مردم آمریکا به حکم اجبار مى‌خواهد خودش را مقتدر نشان دهد و این چیزى ست که مردم آمریکا براى دولت خودشان و رژیم حاکم بر ایالات متحده خواهان آن هستند و دار و دسته‌ى کنونى حاکم هم، اساساً از ابتدا که بر سر کار آمده‌اند با داعیه‌ى قدرت نمایى براى اعاده‌ى قدرت همه جانبه‌ى آمریکا روى کار آمده‌اند و لذا چون در جریانات یک‌سال و نیم اخیر، بارها این چهره‌ى مقتدر مخدوش شده است، به شدت نیاز دارند تا آب رفته را به جوى بازگردانند و قدرت نمایى کنند. این یک طرف قضیه است، امّا طرف دیگر قضیه این است که هر عمل خشونت آمیزى در خلیج فارس به شدت منافع بلند مدت آمریکا را در خطر خواهد انداخت و حتى منافع کنونى دولت آمریکا نیز از آسیب مصون نخواهد بود و این مطلب را سردمداران فعلى آمریکا هم مى‌دانند. لذاست که بارها در اخبار شنیده‌اید، عناصر مختلف آمریکایى در رابطه با یک برخورد خشونت آمیز در خلیج فارس، مکرر به ریگان و دارو دسته‌اش هشدار داده اند. حتى اصل حمایت از کشتى‌هاى کویتى مورد سؤال قرار گرفته است. لهذا این طور که ما ارزیابى مى‌کنیم رژیم کنونى ایالات متحده در شرایط بسیار دشوارى قرار دارد و معلوم نیست عناصر لازم براى تصمیم گیرى جهت یک اعمال خشونت را در اختیار داشته باشد.

 

س: در تحلیل رسانه‌هاى غربى گفته مى‌شود خصومت آمریکا و متحدینش علیه جمهورى اسلامى ایران موجب سرعت بخشیدن به نزدیکى ایران و شوروى شده است و رفت و آمدهاى مقامات دو کشور را به عنوان شاهد مدعاى خود ارائه مى‌کنند، آیا این نظریه را حضرت عالى قبول دارید؟
ج: این را به عنوان یک اصل کلى بپذیرید که معمولا اظهارات و تحلیل‌هاى رسانه‌هاى غربى نسبت به ما آلوده به غرض است. لکن در مورد روابط ما با شوروى، هیچ شکى نیست که ما قدرت مانور سیاسى را روى خودمان نمى‌بندیم . شوروى همسایه‌ى بزرگ ماست و ما هیچ گاه با شوروى مثل آمریکا قطع رابطه نکرده‌ایم و در طول دوران بعد از انقلاب در کشورمان که حوادث گوناگونى پدید آمده، همواره با شوروى روابط بازرگانى و ترانزیتى داشته‌ایم. و روابط سیاسى ما، آن‌چنان که با آمریکا، یا کشورهاى غربى دیگر اتفاق مى‌افتد هرگز قطع نشده است. الان هم بدون شک روابط ما با شوروى رو به گسترش است که ناشى از مصلحت کشورمان مى‌باشد، زیرا طبعاً دو همسایه، مثل ما و شوروى، مسائل مشترک زیادى از قبیل مساله‌ى انرژى، راه، کشتیرانى و بسیارى از مسائل دیگر دارند که همواره مى‌توانند آن‌ها را مورد بررسى قرار دهند.

 

س: آیا احتمال انعقاد پیمان دوستى بین ایران و شوروى هم هست؟
ج: به هر حال الان همکارى ‌هاى دوستانه بین دو کشور وجود دارد و ممکن است این همکارى‌ها از این که الان هست باز هم بیشتر بشود.

 

س: سفر آقاى هاشمى رفسنجانى به مسکو در چه زمانى خواهد بود؟
ج: هنوز براى سفر آقاى هاشمى به مسکو زمان مشخص نشده است. مسؤولان شوروى در خواست کرده‌اند ایشان از مسکو دیدار داشته باشد، ما هم رد نکرده‌ایم، یعنى با نظر مثبت به این مساله نگاه کرده‌ایم.

 

س: پس، به هر حال این سفر انجام خواهد شد؟
ج: به احتمال زیاد انجام خواهد شد.

 

س: کویت که آسیب پذیرترین کشور حوزه‌ى جنوبى خلیج فارس محسوب مى‌شود، على‌رغم این آسیب پذیرى، در طول جنگ خصومت غیر قابل توجیهى را علیه جمهورى اسلامى ایران اتخاذ کرده است، آیا بعد از حوادث چند روز گذشته از طریق کشور ثالثى هیچ نشانه‌اى مبنى بر تغییر در این سیاست دریافت داشته‌اید؟
ج: تغییر سیاست کویت احتیاج به مقدارى قوت اراده‌ى رؤساى این کشور دارد، آن‌ها باید تحت تأثیر برخى از فشارهایى که عمدتاً از سوى عراق و پشتیبانان عراق بر کویت وارد مى‌شود قرار نگیرند تا روز به روز خودشان را از جمهورى اسلامى دورتر کنند.
ما هیچ وقت خواهان روابط خصومت آمیز با کویت نبوده ایم خصوصاً الان که بین نقطه‌ى استقرار نیروهاى ما و خاک کویت بیش از چند کیلومتر فاصله نیست و آن چند کیلومتر هم آب‌هاى خور عبدالله است . کویت یک کشورى است که با ما سوابق دوستى دیرینه دارد و ما هم همیشه خواسته‌ایم این دوستى ادامه پیدا کند. منتها همان طور که در سوال شما مطرح شد، برخوردهاى غیر قابل توجیه و شاید بشود گفت غیر عاقلانه، از برادران کویتى مشاهده شد که طبعاً هر عکس العملى در قبال برخوردهاى آنان نتیجه ى عمل خودشان است. همچنان که در آیات کریمه‌ى قرآن هم آمده است([ : ظهر الفساد فى البرو البحر بما کسبت ایدى الناس]( ما دوست داریم آن‌ها از زحمات و بلاهایى که در حقیقت خودشان زمینه‌ها و موجباتش را فراهم کرده‌اند نجات پیدا کنند.
کویت کشور بسیار کوچکى‌ست و ما حقیقتاً هیچ‌گونه احساس خصومتى با او نداریم. منتها در میدان جنگ هر کسى وسط معرکه آمد در معرض ضربات جنگ قرار مى‌گیرد و این یک چیز قهرى ست، حتى اگر فرزند انسان، یا برادر انسان هم به میان معرکه‌ى درگیرى بیاید این احتمال هست که با تیر خارج شده از تفنگ خود انسان کشته یا مجروح شود. گر چه ممکن است ما آن را نپسندیم. لکن این نپسندیدن ما واقعیّت را تغییر نمى‌دهد. بلکه واقعیت را چیز دیگرى تغییر مى‌دهد و آن تصمیم و اراده‌ى اوست که خودش را از میدان بکشد بیرون .
ما بارها به کویتى‌ها گفته‌ایم خودتان را از میدان بیرون بکشید و بیرون رفتن از میدان هم خیلى ساده است، یعنى اگر آن‌ها رسماً اعلام کنند به عراق کمک نخواهند کرد و ما احساس کنیم که این را صادقانه مى‌گویند، کافى‌ست که همه چیز بین ما و کویت مثل اول و به صورت دوستانه برگردد. ما هم از کویت خواهان چیزى بیش از این نیستیم.

 

س: آیا کشورهاى دیگر هم بین ایران و کویت میانجى شده‌اند؟
ج : مسأله‌ى ما و کویت در حدى نبوده است که میانجى بطلبد. این چیزى ست که ما به کویتى‌ها گفته‌ایم. آن‌ها هم از خود ما مستقیماً و بدون میانجى شنیده‌اند.

 

س: با توجه به روند تیرگى روابط غرب با جمهورى اسلامى که طى یک سال گذشته منجر به قطع رابطه، یا افت روابط برخى کشورهاى غربى از نقطه نظر دیپلماتیک با ایران شده است، آیا ایران خط مشى شخصى در مورد داشتن رابطه با کشورهاى غربى را دارد؟
ج : یک مطلبى را باید من به شما بگویم. آمریکا بعد از این که احساس کرد منافعش از جانب جمهورى اسلامى به خطر افتاده ، در صدد خشونت بر آمد ، و بر خلاف آن‌چه در دنیا متداول است با مقاومت و ایستادگى جمهورى اسلامى روبرو شد، یک سیاست خاصى را در دستور کارش قرار داد که امروز شما در خلیج فارس نشانه‌هاى آن سیاست را مشاهده مى‌کنید. آمریکا همه‌ى غرب را با خودش به میدان آورد و از این کار انگیزه‌هاى متعددى داشت که قابل فهم است و لازم به باز شمردن نیست. متأسفانه بسیارى از کشورهاى غربى و از جمله برخى کشورهاى اروپا کاملاً در این دام قرار گرفتند و احساس نکردند که این کار نه تنها هیچ سودى براى آن‌ها ندارد بلکه به زیان آن‌ها و به سود آمریکاست. آمریکا به خیال خودش خواست در این معرکه هم فشار را بر حریفش ، یعنى جمهورى اسلامى زیاد کند و راه مانور سیاسى را بر روى او ببندد، و هم این که خودش را از تنهایى در مقابل این نیروى زنده‌ى پرتپش خلاص کند.
حقیقت این است که ما هیچ گونه انگیزه‌ى خصومت با غرب نداریم و برایمان کشورهاى شرق و غرب با گرایش‌هاى مختلف سیاسى یکسان است. ما نسبت به آن دستگاهى خصومت داریم که با ما یا از گذشته سابقه‌ى خصومت دارند، یا امروز انگیزه هاى استکبارى دارند ، والا اگر یک کشور غربى بخواهد روابط برابر و شرافتمندانه اى با ما داشته باشد، ما با او هیچ گونه گرایش و انگیزه ى منفى نخواهیم داشت . همچنان که امروز با برخى از کشورهاى غربى روابط دوستانه و داراى حجم بالاى سیاسى بازرگانى را داریم . بنابراین ما هرگز نسبت به غرب سیاست خصومت در پیش نگرفته‌ایم و اصول جمهورى اسلامى هم این نیست که با غرب یا با هر مجموعه‌ى دیگرى خصومت بروزد. لهذا ما با دشمنانمان و با آن دستگاه‌هایى که با انگیزه‌هاى استکبارى و با برخورد خشن، یا با سابقه‌ى خصومت زیاد با ما برخورد کرده‌اند و دست از توطئه علیه ما بر نداشته‌اند خصومت داریم. امّا در پاسخ این سؤال که آیا ما نسبت به غرب چه انگیزه یا چه گرایش سیاسى داریم، خط مشخص این است که ما با غرب انگیزه‌ى دشمنى نداریم، مگر این که آن‌ها دشمنى را شروع کنند. کما این‌که مشاهده کردید بعضى از کشورهاى غربى یک خصومت‌هایى را شروع کردند و ما البته کسانى نیستیم که خصومت یا اهانت کسى را بدون جواب بگذاریم، چون این حقیقت براى ما روشن شده است که اگر در دنیاى مادى امروز، یک خصومت و اهانتى بى پاسخ بماند، حمل بر ضعف مى‌شود و متخاصم را تشویق به ادامه ى خصومت، یا تشدید آن مى‌کند. و ما بر اساس یکى از اصول اعتقادى خودمان، لازم مى‌دانیم که اگر کسى با ما برخورد خصومت‌آمیز کند، ما هم متقابلاً با او برخورد کنیم. در مورد بعضى از کشورهاى غربى یک چنین وضعى پیش آمد، لکن با بقیه‌ى کشورهاى غربى مساله ى خاصى نداریم.

 

س : لطفا پیرامون شعار([ نه شرقى ، نه غربى]( و عدم تلاقى این سیاستى که فرمودید ، یک مقدارى توضیح بدهید. چون به علت این که این شعار براى بعضى قابل توجیه نیست، گاهى خوانندگان ما نامه مى‌نویسند و از ما توضیح مى‌خواهند.
ج : بسیار خوب ، توضیحى که در یک جمله میسور است ، این است که نه شرقى ، نه غربى معنایش عدم ارتباط دوستانه با شرق و غرب نیست ، بلکه به معناى نپذیرفتن سلطه ى شرق و غرب و عدم الحاق به طیف قدرت شرق و غرب است ، لکن به هیچ وجه به معناى ضدیت با شرق و غرب نیست . همان طور که مى دانید ، از یک نظام صد در صد وابسته به غرب خلاص شدیم و در مقابل توطئه ى کسانى قرار گرفتیم که صد در صد وابسته به شرق بودند ، لکن ما هیچ کدام از اینها را نمى خواهیم ، نه وابستگى به این سمت و نه وابستگى به سمت دیگر را ، اما روابط دوستانه را مى خواهیم . روابط دوستانه را هم وقتى مى گوییم ، به صورت عام مى گوییم ، یعنى با همه ، مگر چند استثناى که هر کدام به دلیلى مستثنا مى شوند . براى مثال ، رژیم نژاد پرست آفریقاى جنوبى ، یا رژیم صهیونیستى اسرائیل یک رژیم طبیعى نیست . که ما بتوانیم با آنها دوست باشیم . طبیعت این دو رژیم و موجودیتشان یک موجودیت نا مشروع است . یا رژیم ایالات متحده در شرایط فعلى و در بر خورد کنونى با ما یک وضعیتى دارد که نمى توانیم روابط دوستانه داشته باشیم . در حالى که مى توانست یک وضعیتى وجود داشته باشد که ما حتى با او هم بتوانیم روابط دوستانه ى خودمان را حفظ کنیم . لکن از اول انقلاب تاکنون چنین چیزى محقق نشده است زیرا عملکرد ایالات متحده موجب شد تا چنین چیزى پیش نیاید . در صورتى که ما با کشورهایى مثل پاکستان و ترکیه و شوروى که داراى گرایش هاى سیاسى متناقض و متفاوتى هستند روابط خوب و دوستانه داریم . بنابراین مساله ى ما در شعار([ نه شرقى ، نه غربى]( مساله ى عدم وابستگى به غرب و شرق است ، نه عدم دوستى .

 

س: اگر خود آمریکا دست از خصومت بر دارد و اموال ایران را باز پس بدهد آیا امکان بر قرارى روابط وجود خواهد داشت ؟
ج : مطمئناً مى‌تواند یک شرایطى به وجود بیاید که ارتباط بین ما و آمریکا عادى بشود. برخى از این شرایط همین چیزهایى ست که شما گفتید ، اما شاید همه ى شرایط اینها نباشد .

 

س : آیا گرم شدن مناسبات سیاسى و اقتصادى ایران و شوروى بر دیدگاه هاى استراتژیک ما ، در ارتباط با مجاهدین افغانستان اثر خواهد گذاشت ؟
ج : ما هرگز در هیچ شرایطى اصول خودمان را فراموش نخواهیم کرد . ما در قضیه افغانستان یک اصولى داریم که هرگز فراموش نخواهد شد و این اصول به نحوى ست که شاید وقتى مطرح بشود ، براى بسیارى در سطح دنیا و حتى براى خود شوروى ، قابل فهم و قابل قبول باشد . بنابراین ما در افغانستان به دنبال یک بازى سیاسى نیستیم ، بلکه به دنبال اصولى هستیم و پاى بندى به آن اصول را همواره حفظ خواهیم کرد .

 

س : اخیرا شنیده شده است که انگلیس و فرانسه پیام هایى براى ایجاد رابطه ى بهتر با ایران فرستاده اند . آیا توافق هایى در مورد بهبود روابط دو جانبه با این دو کشور صورت پذیرفته است ؟
ج : همان طور که مى دانید، در تضعیف روابط بین ما و دو کشور نامبرده، مقصر خود آن دو کشور بوده اند و لذا هر وقت آنها حاضر باشند اشتباه گذشته ى خود را جبران کنند ، ما در موضع همیشگى خودمان هستیم .

 

س : با اوج گرفتن مذاکرات سیاسى پیرامون خاتمه ى جنگ ، در صحنه ى بین المللى ، عملیات مهمى در جبهه ها مشاهده نشد . آیا این رکود در جبهه ها با مذاکرات سیاسى در مورد خاتمه ى جنگ ارتباط دارد ؟
ج : نه ، ارتباطى ندارد . و عملیات نظامى در جبهه ها وابسته به عوامل گوناگون خاص خودش هست. البته ما همواره براى شروع هر عملیات یک سلسله عوامل سیاسى را هم در نظر مى گیریم . مثلا بعد از هر حمله و هر حرکتى ، براى مدتى به دشمن و به عناصرى که در دنیا روى مساله جنگ دارند فکر مى‌کنند فرصت مى‌دهیم تا تصمیم بگیرند، یعنى هرگز راه تاثیر انگیزه‌هاى سیاسى را نمى‌بندیم. لکن این رکود، به مذاکراتى که امروز در سطح جهانى وجود دارد ارتباطى ندارد.

 

س : با توجه به فرمایشات حضرت امام ، پیرامون عدم لیاقت حکام حجازى براى اداره ى حرمین شریفین ، نظام جمهورى اسلامى ایران چه برنامه ى عملى را براى اداره ى این اماکن مقدسه توسط مسلمین جهان پیشنهاد مى کند ؟
ج : ما طرح‌هاى عملى براى این کار را داریم ، لکن این مساله چیزى نیست که جمهورى اسلامى به تنهایى روى آن تصمیم بگیرد. به همان دلیل که دولت عربستان به تنهایى حق تصمیم گیرى پیرامون مرکزى که متعلق به یک میلیارد مسلمان هست را ندارد ، ما هم به تنهایىحق چنین تصمیم گیرى را نداریم و همه ى ملت هاى اسلامى باید در آن سهیم باشند . البته این طبیعى ست که بسیارى از ملت هاى اسلامى در این رابطه چشم امید به جمهورى اسلامى دوخته اند و به دلایلى از جمله این که براى اداره ى حرمین شریفین اولین احساسات صریح و قوى در اینجا ابراز شد و جمهورى اسلامى به تشکیل یک نظام و یک دستگاهى که در پرتو قرآن و هدایت اسلامى حرکت مى کند ، در چشم ملت هاى جهان شناخته شده است ، در این گونه مسائل اسلامى هم بیشتر نظر به جمهورى اسلامى دارند ، لکن این بدان معنا نیست که ما تنها تصمیم خواهیم گرفت ، یا چنین حقى براى خودمان قائل هستیم .

 

س : عملکرد دو دوره ى ریاست جمهورى خودتان را چگونه ارزیابى مى کنید ؟ و پیرامون انتخابات آینده ریاست جمهورى چه نظرى دارید ؟
ج : اولا هنوز دو دوره به پایان نرسیده است که من ارزیابى کنم ، چون دو سال از دوره ى دوم باقى مانده است . وانگهى ارزیابى در دوران مسؤولیت من بیشتر بر عهده ى کسانى ست که شاهد و ناظر صحنه بوده اند . اما آنچه را من خودم مى توانم در این شش سال گذشته از این دو دوره که شما فرض کردید حتما دو دوره خواهد شد ( و ممکن است نشود ) بگویم این است که انشاء الله شش سال تلاش براى خدا را گذراندیم . حالا محصولش چگونه شد ، این وابسته به اراده ى الهى است و مردم باید تشخیص بدهند .

 

س : نظر شما در مورد کاندیداتورى جناب آقاى هاشمى رفسنجانى براى دوره ى آینده ى انتخابات ریاست جمهورى با توجه به این که حضرت عالى طبق قانون اساسى بعد از این دوره دیگر نمى توانید کاندیدا شوید چیست ؟
ج : البته این قضیه تاکنون مطرح نشده و زود است که مطرح بشود ، لکن من آقاى هاشمى رفسنجانى را براى همه ى این مسؤولیت ها صد در صد مى پسندم و تاکید مى کنم . زیرا من شخصا بین مسؤولیتى که هستند ، بهتر از آقاى هاشمى و گیراتر و شیرین تر و محبوبتر و کار آمدتر از شخصیت ایشان کسى را سراغ ندارم که در معرض چنین چیزهایى قرار بگیرد .

 

س : حتى براى ریاست جمهورى ؟
ج : بله براى ریاست جمهورى و هر مسؤولیت دیگر .

 

س : اخیرا شنیده شده است که به دلیل خاص جنگ در کشور ، انتخابات مجلس و شوراى اسلامى براى مدتى به تأخیر خواهد افتاد و طبق اصل ۶۸ قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران پیشنهاد این تأخیر باید از سوى حضرت عالى مطرح شود . آیا شما ضرورت این تاخیر را احساس مى کنید و قصد چنین پیشنهادى را به مجلس شوراى اسلامى دارید ؟
ج : نه ، این یک حرف بى استدلالى ست که از طرف بعضى مطرح شده و هنوز رسما به من پیشنهادى نشده است . و این در حالى ست که اگر چنین پیشنهادى هم بشود یقینا یک بررسى همه جانبه اى لازم دارد . لکن این طور که من الان به اوضاع و احوال مى نگرم ، به نظر نمى رسد شرایط لازم و کافى براى این تاخیر وجود داشته باشد .

 

س : آیا حق پیشنهاد با شماست ؟
ج : بلکه آن وقتى که این پیشنهاد بخواهد انجام بگیرد ، بعد از آنى ست که احساس ضرورت بشود و دلایل کافى براى این کار وجود داشته باشد ، لکن من الان با این شرایط چنین چیزى احساس نمى کنم . و همان طور که شما مى دانید ، ما انتخاب هاى گوناگونى را از اول انقلاب تاکنون داشته ایم .شاید در طول هشت نه سال واقعا کمتر کشورى را مى شود پیدا کرد که این همه انتخابات پى در پى انجام داده باشد . ما در عوض این مدت ، چهار بار انتخابات ریاست جمهورى ، دو بار انتخابات مجلس خبرگان ، چند بار انتخابات مجلس شوراى اسلامى و انتخابات میان دوره اى ، انتخابات مجلس خبرگان دوم ، رفراندوم قانون اساسى ، رفراندوم جمهورى اسلامى ، اینها انتخاباتى بوده است که ما مردم را کشانده ایم پاى صندوق هاى رأى و مردم هم با اشتیاق آمده اند راى داده اند . در تمام این شرایط این انتخاب هایى که متجاوز از ده بار انجام گرفته است به طور متوسط هر سالى یک بار یا بیشتر مى شود که در همه ى این اوضاع و احوال ، ما در وضعیت فوق العاده به سر مى بردیم و هیچ وقت نبوده است که در طول این مدت وضع مان عادى باشد . یا وقتى آن همه مساله در کردستان و در مرزها داشتیم و جنگ هم تازه شروع شده بود انتخابات را به خوبى انجام دادیم و در خلال این چند ساله هرگز مانعى بر سر راه روال قانونى مملکت پیدا نشده است . مردم کار قانونى خودشان را انجام داده اند . الان هم من فکر نمى کنم غیر از این باشد .

 

س : در تاریخ هشتم نوامبر ، اجلاس سران عرب در پایتخت اردن تشکیل مى شود . از جمله مهمترین دستور کار این اجلاس جنگ ایران و عراق مى باشد و لذا از هم اکنون متحدین عرب عراق در تلاش هستند تا دوستان جمهورى اسلامى ایران در جهان عرب را تحت فشار بگذارند براى این که علیه ایران موضع گیرى کنند . نظر حضرت عالى پیرامون بر پایى این اجلاس و دستور کار آن چیست ؟
ج : همان طور که گفته شد، این اجلاس یکى از دستورهاى کارش را مساله‌ى جنگ قرار داده که البته قبلاً دوستان صدام و نوکران آمریکا قصد داشتند منحصراً مساله‌ى جنگ را در دستور کار قرار بدهند ، لکن نتوانستند، چون در دنیاى عرب، هستند کسانى که به مسائل واقع بینانه نگاه مى‌کنند و مایلند کار را عاقلانه و درست انجام بدهند. بنابراین آن گروه وابسته‌ى کم شخصیت نتوانسته اند مقصود خودشان را که فقط دستور کار جنگ باشد تثبیت کنند، لذا مجبور شدند دستورات دیگر را هم در کار اجلاس بیاورند . امّا در مورد جنگ ما مى‌دانیم چه خواهد شد، یعنى همان چیزى مى‌شود که تاکنون گفته‌ایم یک مشت از افراد افراطى تند و نا معقول مى‌نشینند مشت‌هایشان را گره مى‌کنند و یک مقدار ابراز احساسات و شعارهاى دروغ از وحدت عرب که وجود ندارد سر مى‌دهند و از دفاع از مرزهاى عرب که هرگز در مقابله ى با اسرائیل و در مقابله ى با استکبار به آن نپرداخته اند ، دم خواهند زد . لکن آن عده از افراد واقع بین تر و معتدل ترى که هستند ، آنها را سر جاى خودشان خواهند نشاند و به آنها خواهند گفت مساله فقط این نیست ، یک قدرى سر عقل بیایید و فکر کنید . مسائل دیگرى هم وجود دارد ، وانگهى خواست هاى شما در مقابله با جمهورى اسلامى آن قدر هم آسان نیست، و لذا بفهمید که چه مى‌خواهید . این بحث ها انجام خواهد شد و در آخر هم یک قطعنامه‌اى صادر مى‌شود که از دو طرف خواهند خواست هر چه زودتر این جنگ را تمام کنند .

 

س : کنفرانس سران عرب براى اولین بار اولویت جنگ اعراب و اسرائیل را کنار گذاشته اند .
ج : بله : معلوم است . وقتى این کنفرانس در امان و تحت ریاست شاه حسن باشد دیگر شما غیر از این توقع نداشته باشید .

نظرات کاربران

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  

در این پرونده بنا به بازخوانی و انتشار مصاحبه‌های کمتر دیده شده «آیت الله سید علی خامنه‌ای» با رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی در دوران ریاست جمهوری داریم.

موسسه ایمان جهادی – صهـبا

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سمن اندیشه ولایت

http://www.lohvaghalam.ir/

موسسه حدیث لوح و قلم

دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع)

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پایگاه اطلاع‌رسانی هم‌اندیشی یاران انقلاب اسلامی

نهضت مردمی پوستر انقلاب

انتشارات حدیث راه عشق

موسسه قدر ولایت

بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

موسسه طلایه داران نور آفاق

مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

AIM

بنیاد فرهنگ و اندیشه اعتلاء

گروه روشنای علم

موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی

اندیشکده راهبردی تبیین

کمیته حدیث ولایت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)