۳۰ مهر ۱۳۹۸ مصادف با   22 صفر 1441
تاریخ: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ |   تعداد بازدیدها: 269
کد خبر:74361
| ف | | |

نظام تبلیغی انقلاب اسلامی با تکیه بر اندیشه‌های رهبر انقلاب (۱1)

«تنگه‌ی اُحدی» در دست همه‌ی ما

در نگاه رهبر انقلاب، بیش از سرمایه‌های مادی و بودجه‌های هنگفت، اخلاص و نیت‌های مبلغان و برنامه‌ریزی دقیق فعالان تبلیغی و رسانه‌ای می‌تواند راهگشا شود. در پایان این بخش می‌توان به این کلام رهبر انقلاب اشاره نمود: « هر مسئولیتی در دست تک‌تک شما عزیزان، تنگه‌ی اُحدی است که می‌بایست از آن پاسداری کنید؛ از کمبودها ناله نکنید، سرخورده نشوید. اول مأموریت، آخر هم مأموریت؛ نه اول امکانات بعد مأموریت.»

پایگاه تحلیلی مصداق/ برای تحقق عینی نظام اسلامی در حوزه فرهنگ، باید تمام خرده نظام های تبلیغی، تعلیمی و تربیتی انقلاب اسلامی بتواند راهکارهای عملی در حوزه خویش طراحی نموده و روش‌های بومی و کاربردی را برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی اسلامی، انقلابی و ایرانی را در بستر رسانه، آموزش و پرورش، خانواده و امثالهم بهره بجوید. متاسفانه در مسیر چهل ساله انقلاب اسلامی، به دلائل مختلف درونی و بیرونی نظام اسلامی، راهکارهای متناسب با ظرفیت های موجود داخلی و تهدیدات خارجی صورت نپذیرفته است.« واقعا امروز مسائل فرهنگی کشور زمین افتاده است. همه خودشان را فرهنگی می‌دانند، همه نسبت به مسائل فرهنگی اظهار شوق و علاقه می‌کنند و آن را در بیانات و اظهاراتشان مهم نشان می‌دهند، امّا حقیقتاً کار فرهنگی در کشور، متناسب با پیشرفت و ریشه دواندن انقلاب در جامعه نیست.»(۱)

 

راهکارهای عملی حوزه تبلیغ
رهبر انقلاب استفاده از راهکارهای تبلیغ سنتی و شیوه‌های نوظهور را به صورت توأمان راهکار محوری در این مقوله می‌دانند.«روحانیت در تبلیغ دین و انجام وظیفه باید اهداف بزرگ را مد نظر قرار دهد. امروز مخالفان از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مدرن برای تهاجم به اسلام و ایجاد شبهه افکنی در میان جوانان استفاده می‌کنند که باید برای مقابله با آن‌ها، از شیوه‌ها و روش‌های متناسب با نیازهای نسل جوان استفاده کرد.»(۲)
در این مجال براساس اندیشه رهبر انقلاب به چهار راهکار مبنایی در جهت تحقق عینی نظام تبلیغی و رسانه‌ای اشاره خواهیم نمود، که می تواند راهگشای مدیران و فعالان حوزه تبلیغ و رسانه باشد. باید این راهکارها ما را از کلیشه‌های فکری، فرآیندی و روشی دور کند و شیوه‌های جذاب و به روز، ولی متناسب با ارزش‌های دینی و انقلابی ترسیم شود تا اثربخشی لازم را داشته باشد. «به کارهاى سطحى نباید اکتفاء کرد. به کارهاى عمیق‌‌تر، کارهاى بنیانى‌‌تر، کارهائى که از یکى‌‌شان ده‌ها کار صادر می‌شود و نشئت می‌گیرد، توجه کنید.»(۳)

 

راهکارهای عملی حوزه تبلیغ در اندیشه رهبری

  1. بهره مندی از سرمایه‌های معنوی

رهبر انقلاب معتقدند اگر بخواهد تحولی در یک کشور انجام گیرد، فرهنگ کار گشاست. و تأکید ایشان بر این است که، اگر ملّتی بخواهد در یک دوران اشغال بیگانه، خود را از اشغال بیگانه نجات دهد، بیش از ثروت و توانایی‌های صنعتی و ذخایر زیر زمینی آن ملّت و بقیه معیارها و شاخص‌هایی که وجود دارد، باز فرهنگ آن ملّت به کار می‌آید تا بتواند خودش را از اشغال بیگانه نجات دهد.(۴) عدم توجه به سرمایه های معنوی و آموزه‌های نورانی اسلامی، موضوعی است که سال‌ها و قرون متمادی مورد غفلت جریان فکری، فرهنگی و تبلیغی مسلمین صورت گرفته است: « در این صدوپنجاه، دویست سال اخیر که فرهنگ غربی در داخل کشور ما راه باز کرده، بایستی در این زمینه‌ها خیلی تلاش می‌کردیم. باید خیلی کار می‌کردیم، بایستی این حقایق فرهنگی اسلام را تبیین می‌کردیم. این کارها متأسفانه نشده است. هر وقت هم کسانی خواستند در گوشه‌ای سر بلند کنند و حرکتی در این زمینه انجام دهند، انواع و اقسام فشارها و هو و جنحال‌ها روی سرشان ریخته و از این‌که بتوانند کارشان را انجام دهند، مانع شده است.» (۵)

 

  1. بهره‌مندی از شیوه‌های هنری

رهبر انقلاب در بیانات متعدد در باره لزوم بهره مندی از هنر و تلاش مسلمانانِ هنرمند متخصص و متعهد با شیوه‌های گوناگون اشاره کرده اند. و معتقدند باید کار هنری و تبلیغی را با شیوه‌های جدید و با استفاده از تکنیک های موجود شروع کنیم و نه فقط در جمهوری اسلامی، بلکه در همه‌ی انحای جهان اسلام، آن را انجام دهیم.(۶) همچنین در بیانی به صورت مستقیم به ارزش کار هنری در خرده نظام تبلیغی اشاره می نمایند: «عده‌ای هنر را تجملاتی و تشریفاتی و مثل زعفران روی قاب پلو به حساب می‌آورند؛ ولی بنده این طور عقیده ندارم. من برای هنر نقش واقعی، جدی و اساسی قائلم. امروز هم بیشترین ضربه‌ای که دارد در دنیا به ما می‌خورد، از کارکرد هنر است. حتی کارهای ارتباطی که انجام می‌دهند، اگر آن‌را با هنر آمیخته نکنند، اثر ندارد. همین پروپاگانداهای معروف دنیا خودش یک هنر است؛ این‌ها با کارهای غیرهنری و غیر فیزیکی حل نمی‌شود؛ هنرمندی لازم دارد تا بتواند یک پیام را در عمق جان مخاطب خود حق جلوه دهد؛ در حالی که باطل محض است. دنیا دارد این طوری عمل می‌کند.» (۷)

 

  1. بهره‌مندی از ابزارهای متنوع رسانه‌ای

رهبر انقلاب معتقدند که اگر ما بتوانیم یک کار رسانه‌ای درست انجام دهیم، میتوانیم این صحنه‌ی باطل را لااقل تا حدودی به صحنه‌ی حق تبدیل کنیم؛ یعنی در افکار عمومی دنیا کار را طوری پیش ببریم که واقعاً قضیه بعکس شود.(۸) همچنین معظم له، توجه به امکانات حکومت اسلامی در عصر حاضر و استفاده از ظرفیت‌ها و ابزارهای متنوع را گوشزد می کنند. «عزیزان من! امروز دوران حاکمیت اسلام است و اگر یک جای کارمان لنگ باشد، هیچ عذری از ما پذیرفته نیست. در زمان طاغوت و حاکمیت کفر، می‌گفتیم وسایل و ابزار در اختیار ما نیست؛ ولی امروز علمای دین و روحانیون، نمیتوانند این حرف را بزنند. … تبلیغ یک فّن است و به تعلیم و فراگیری احتیاج دارد. همچنین نیاز دارد که نو به نو و روز به روز، ضرورت ها و لوازم آن به مبلّغین ارائه شود. این‌ها چیزهایی است که لازم است. جامعه تبلیغی باید بتواند کار خود را درست انجام دهد. باید فنِ‌ّ تبلیغ را آموخت. باید کسانی این فن را یاد بگیرند و تعلیم دهند و تکمیل کنند. علاوه بر این – همان طور که عرض شد – نیازهای روز به روز تبلیغ و مبلّغ، باید در اختیار آنها قرار گیرد.» (۹)

 

  1. بهره‌مندی از نیروهای مخلص و مبتکر

رهبر انقلاب از سالیان گذشته این معضل را مطرح نمودند که متأسفانه خیلی از کسانی که می‌توانند کار فرهنگی بکنند، به کارهای نظامی، اجرایی و یا سیاسی مشغولند و در فعالیت های فرهنگی و تبلیغی حضور جدّی ندارند.(۱۰) همچنین ایشان تأکید دارند که در جریان کار فرهنگی و تبلیغی، هیچ سطحی‌نگری جایز نیست. ظاهرگرایی و عوام‌زدگی در کار فرهنگی جایز نیست. کار فرهنگی بایستی مدبّرانه، عمیق، با حوصله و از سوی آدم های باصلاحیت در همه‌ی شعبه‌ها و شاخه‌های گوناگون فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد.(۱۱) ایشان در ترسیم ماهیّت کارتبلیغی و راهکار عملی برای اثربخشی این حوزه می‌فرمایند: «کار فرهنگى مثل ساخت‌وساز نیست که آدم بگوید خیلى خوب، این زمین، این هم مصالح، حالا بروید بسازید. کار فرهنگى مصالحش خیلى سخت گیر مى‌آید؛ معمار و استادکارش خیلى دشوار به دست مى‌آید. لذاست که به نظر من توى کار فرهنگى یک مقدارى بایستى اهتمام ورزید.» (۱۲)
در نگاه رهبر انقلاب، بیش از سرمایه‌های مادی و بودجه‌های هنگفت، اخلاص و نیت‌های مبلغان و برنامه‌ریزی دقیق فعالان تبلیغی و رسانه‌ای می‌تواند راهگشا شود. در پایان این بخش می‌توان به این کلام رهبر انقلاب اشاره نمود: « هر مسئولیتی در دست تک‌تک شما عزیزان، تنگه‌ی اُحدی است که می‌بایست از آن پاسداری کنید؛ از کمبودها ناله نکنید، سرخورده نشوید. اول مأموریت، آخر هم مأموریت؛ نه اول امکانات بعد مأموریت.»(۱۳)

 


  1. بخشی از بیانات رهبر انقلاب، ۱۳۶۸/۱۰/۱۲
  2. بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار علماء، روحانیون و طلاب کرمانشاه۱۳۹۰/۰۷/۲۰
  3. بخشی از بیانات رهبر انقلاب ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
  4. اشاره به بخشی از بیانات رهبر انقلاب ۱۳۷۵/۰۶/۲۸
  5. بخشی از بیانات رهبر انقلاب ۱۳۷۱/۰۵/۰۵
  6. اشاره به بخشی از بیانات رهبر انقلاب ۱۳۶۸/۰۷/۲۲
  7. بخشی از بیانات رهبر انقلاب ۱۳۸۱/۰۹/۲۶
  8. اشاره به بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما ۱۳۸۱/۱۱/۱۵
  9. بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از روحانیون  ۱۳۷۴/۱۰/۲۷
  10. اشاره به بخشی از بیانات رهبر انقلاب ۱۳۶۸/۱۰/۱۲
  11. اشاره به بخشی از بیانات رهبر انقلاب ۱۳۸۵/۰۶/۰۶
  12. بخشی از بیانات رهبر انقلاب ۱۳۸۹/۰۶/۰۸
  13. بخشی از بیانات رهبر انقلاب ۱۳۷۱/۰۵/۰۵
نظرات کاربران

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  

در این پرونده بنا به بازخوانی و انتشار مصاحبه‌های کمتر دیده شده «آیت الله سید علی خامنه‌ای» با رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی در دوران ریاست جمهوری داریم.

موسسه ایمان جهادی – صهـبا

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سمن اندیشه ولایت

http://www.lohvaghalam.ir/

موسسه حدیث لوح و قلم

دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع)

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پایگاه اطلاع‌رسانی هم‌اندیشی یاران انقلاب اسلامی

نهضت مردمی پوستر انقلاب

انتشارات حدیث راه عشق

موسسه قدر ولایت

بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

موسسه طلایه داران نور آفاق

مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

AIM

بنیاد فرهنگ و اندیشه اعتلاء

گروه روشنای علم

موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی

اندیشکده راهبردی تبیین

کمیته حدیث ولایت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)