۲۷ خرداد ۱۳۹۸ مصادف با   13 شوال 1440
تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ |   تعداد بازدیدها: 147
کد خبر:72803
| ف | | |

آرایش جنگی دشمن (7)

تقابل سخت و نرم جبهه حق و باطل

دو جریان حق و باطل که از ابتدای خلقت تا کنون در تمامی اعصار در مقابل هم ایستاده اند و در هر زمان نماینده‌ای داشته و حرکت مستمر آن در گوشه گوشه های تاریخ قابل درک و فهم است

پایگاه تحلیلی مصداق/ با توجه به ناکامی دشمن در مقابله سخت(شورش‌های قومی،کودتا و جنگ تحمیلی) با نظام جمهوری اسلامی، همچنین عظمت و اقتدار نظام در ابعاد مختلف و سه دهه تجربه آن در مقابله با دشمن، احتمال تکرار برخورد سخت تضعیف شده و دشمن برای مقابله با نظام روش‌های خود را پیچیده‌تر نموده است. همچنان‌که ریشه‌های نظام جمهوری اسلامی عمیق‌تر و پیچیده‌تر شده است. شکست‌های پیاپی بیرونی و فروپاشی‌های درونی ، باعث شده که جبهه استکبار با تمام توان به مقابله با این طوفان عظیم بپاخیزد و آن‌چه را در توان دارد برای خاموش کردن آن بکار گیرد. امّا نتیجه چیزی نبود جز ناامید ی و شکست بیشتر. آخرین چاره‌ای که برای این منظور برنامه‌ریزی کرده اند، متزلزل و سست نمودن بنیان‌های اعتقادی و دینی مردم بود.

تجربه‌های ناموفق پیشین، غرب را واداشت تا بعد از شکست در ابعاد نظامی، سیاسی و اقتصادی با تمام توان، امّا بدون هیاهو و جنجال، به فتح سنگرهای فرهنگی بیاندیشد، حرکتی موذیانه رهبر انقلاب اسلامی، این حرکت همه جانبه را ابتدا با عنوان «تهاجم فرهنگی» یاد کرده و بعد از آن نیز با الفاظی همچون «شبیخون» و «ناتوی فرهنگی» پرده از اهداف شوم دشمن برداشتند. و حال سخن ایشان به عنوان یک گفتمان جدی و مطالبه به حق در جامعه اسلامی ایران مطرح شده است و «جنگ نرم» به عنوان یک اصل مهم در عصر حاضر مطرح شده است که همگان باید به خوبی فضای مربوطه را بشناسیم و در مقابله با آن ایستادگی نماییم.

« از همان سال‌هاى هفتاد و سه، هفتاد و چهار، هفتاد و پنج و هفتاد و شش روزبه‏‌روز این تقابل شدیدتر شد. رخنه‏‌افکنى در مبانى اعتقادى و ارزشى نظام در سطوح مختلف شروع شد. حتّى در خود انقلاب و حتّى در ریشه‏‌هاى عمیق‏ترِ انقلاب مانند اسلام، عاشورا، تشیّع و جدا نبودن دین از سیاست که جزو مبانى مسلّم فکرى در نظر متصدّیان انقلاب و روشنفکران کشور و پیشروان این حرکت عظیم بود، شبهه‌‏افکنى و تردیدافکنى به شکل همه جانبه و عمیق شروع شد.»(۱)

دو جریان حق و باطل که از ابتدای خلقت تا کنون در تمامی اعصار در مقابل هم ایستاده اند و در هر زمان نماینده‌ای داشته و حرکت مستمر آن در گوشه گوشه های تاریخ قابل درک و فهم است(فارق از این‌که در بسیاری از موارد درک حق و باطل برای عامه مردم قابل درک نباشد). این صف آرایی در ادامه روند خود ادامه یافت و در عصر حاضر در تقابل انقلاب جهان اسلامی به رهبری ایران و تمدن غرب به سرکردگی صهیونیسم جهانی و به نوکری آمریکا و اسرائیل، به خوبی قابل درک است (البته همچون تمام عرصه‌های مختلف تاریخ عده‌ای با تفکر خنثی خویش و اعتقاد به تئوری یک پندار غلط در مقابل این همه شواهد متقن است). امّا با توجه به این مقدمه باید اشاره نمود که هدف اصلی و محوری هر دو جریان، جذب و هدایت انسان های مختلف نسبت به باورها(قله)، ارزش‌ها(مسیر حرکت) و رهبران این مسیر در جهت مقابله با جریان مقابل بوده و هست.

لذا هم در جریان حق(ائمه اطهار، انبیاء و اولیاء الهی) جذب انسان­‌ها و تجهیز اعتقادی و تحکیم باورها جهت صف آرایی با جبهه باطل به عنوان یک هدف محوری تبیین شده است، به گونه ای که باید از هر فرصت و ظرفیتی در جهت جذب مخاطبان به این جریان استفاده نمود. با این اوصاف در عصر حاضر نیز جبهه باطل نیز به دنبال جذب نفرات و جبهه حق نیز به دنبال جذب نیرو می‌باشد. البته یارگیری و جذب نیروهای متناسب هر جریان، دارای لایه های عمیق و شرایط پیچیده به خود می‌باشد، به این معنا که در یک نگاه تمدن غرب براساس پروتکل صهیون به دنبال جذب تمامی انسان‌هاست ولی تنها یک عده را لایق برتری و سعادت(قوم یهود) می‌دانند و در سوی مقابل توجه به نوع جذب نیروهای با ایمان نیز دارای لایه ها و سطوح مختلف است.

نبرد میان حق و باطل در تمامی ادوار مختلف بروز و ظهور داشته است و این نوع جنگ و نبرد به انحاء و شکل‌‌های مختلف شکل گرفته و می‌گیرد. در نگاه عمومی، جنگ نظامی اصلی ترین و گسترده ترین نوع نبرد میان حق و باطل بوده است، مسئله‌ای که شاید به جهت کمّیت و آمار و ارقام قابل دفاع باشد، ولی به جهت اثرگذاری و اهمیّت باید اذعان نمود که جنگ فکری و فرهنگی دارای وسعت اثرگذاری بیشتری در طول تاریخ به ویژه در عصر حاضر می‌باشد.

تهدید نرم به روحیه و روان ملّت‌ها، به عنوان یکی از عوامل قدرت ملّی خدشه وارد می کند، عزم و اراده ملّت را از بین می برد و مقاومت و دفاع از آرمان و سیاست‌های نظام را تضعیف می‌کند. به تعبیر جوزف نای، قدرت نرم در حقیقت، قابلیت رسیدن به خواسته ها از راه قدرت داشتن جذابیت برای طرف مقابل است؛ به گونه ای که طرف مقابل مجذوب شود و با اراده خود به تقاضای شما تن دهد.(۲)

در زمان جنگ نظامی، به دلیل این‌که دشمن به مرزهای جغرافیایی حمله می‌کند، درک دشمنی او برای مردم جامعه بسیار قابل درک است و حتی در زمانی که افراد از حضور در میادین جنگی امتناع می‌کنند، ولی سعی می‌کنند به شیوه‌های مختلف به این جنگ کمک کنند و یا نهایتاً مسئولین و فرماندهان خویش را که در مقابل دشمن ایستاده اند می ستایند و کشته شدگان این نبرد را ارج می‌نهند ولی در جنگ نرم(تهاجم فرهنگی)، دشمن مرزهای فکری و فرهنگی را مورد هجوم قرار می دهد و برخی از افراد یک جامعه را جذب تفکرات و فرهنگ خویش می سازد و در مقابل مردم همان جامعه قرار می دهد.

« هدف‌های امریکا کاملاً استعماری، استکباری، زیاده‌طلبانه، ضدّ حقوق بشر و ضدّ حقوق ملّت‌هاست. … بنابراین عامل و موجب اصلىِ تحرّکی که امروز علیه اسلام در منطقه ما وجود دارد، همین است که این‌ها با اسلام مخالفند و از آن می‌ترسند؛ احساس می‌کنند با وجود فکر اسلامی، تسلّط فرعونی و مستبدّانه‌ای که می‌خواهند بر این مناطق پیدا کنند و ثروت مادّی و معنوی آن‌ها را بمکند و نابود کنند، ممکن نیست. لذا اسلام را به عنوان معارض واقعی خودشان احساس و با آن مبارزه می­‌کنند.»(۳)


۱٫ بخشی از بیانات رهبر انقلاب، ۱۳۸۵/۰۳/۲۹
۲٫ اصغر افتخاری، قدرت نرم، فرهنگ و امنیت، ص ۶۹
۳٫ بخشی از بیانات رهبر انقلاب، ۱۳۸۱/۰۹/۰۱

نظرات کاربران

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  

  رهبر انقلاب: امام بزرگوار فرمود: «آمریکا شیطان بزرگ است» بعضی اصرار دارند این شیطان بزرگ را به شکل فرشته‌ی نجات وانمود کنند، ملت ایران این شیطان را بیرون کرد؛ نباید بگذاریم وقتی از در بیرونش کردیم از پنجره برگردد و نفوذ پیدا کند.‌ آمریکا دشمنی خود را پنهان نمی‌کند؛ یکی لبخند می‌زند، یکی مصوبه […]

موسسه ایمان جهادی – صهـبا

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سمن اندیشه ولایت

http://www.lohvaghalam.ir/

موسسه حدیث لوح و قلم

دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع)

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پایگاه اطلاع‌رسانی هم‌اندیشی یاران انقلاب اسلامی

نهضت مردمی پوستر انقلاب

انتشارات حدیث راه عشق

موسسه قدر ولایت

بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

موسسه طلایه داران نور آفاق

مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

AIM

بنیاد فرهنگ و اندیشه اعتلاء

گروه روشنای علم

موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی

اندیشکده راهبردی تبیین

کمیته حدیث ولایت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)