۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ مصادف با   16 شعبان 1440
تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ |   تعداد بازدیدها: 270
کد خبر:70855
| ف | | |

مجموعه مصاحبه‌های آیت‌الله خامنه‌ای در دهه مبارک فجر(1)

سید علی خامنه‌ای: برخی گمان می‌کنند «پیاده کردن اسلام» نه ممکن است، نه شدنی!

در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ، پایگاه تحلیلی مصداق اقدام به بازخوانی و انتشار مصاحبه‌های کمتر دیده شده «آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» با رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی در دوران ریاست جمهوری نموده است. متن پیش رو بخش اول مصاحبه معظم‌له با روزنامه‌ى کیهان در تاریخ ۱۳۶۰/۱۱/۱۷ می‌باشد.

پایگاه تحلیلی مصداق/ س : جناب آقاى خامنه‌اى ، در رابطه با ویژه برنامه‌ى دهه‌ى فجر خواهشمند است تحلیل کلى خودتان در رابطه با روز ۲۲ بهمن را که به پیروزى رسیدیم بیان دارید و این که براى رسیدن به پیروزى کامل در انقلاب چه وسایلى لازم است و حفظ محتواى ۲۲ بهمن چنان که الان هست چگونه باید باشد؟

ج : بسم الله الرحمن الرحیم . تحلیل من از حادثه‌ى ۲۲ بهمن به طور خلاصه عبارت است از این که حرکت ، صددرصد متکى به مردم ، با سمت گیرى و جهت گیرى ایدئولوژیک بود . این حرکت به تدبیر یک رهبرى قاطع توانست بر قدرت‌هاى نافذ و مسلط بر کشور پیروز شود. تحلیل ما از این حادثه نه یک تحلیل طبقاتى بود و نه یک تحلیل نادرست از قبیل آن‌چه برخى از افراد آن را یک نوع حرکت کور و بى جهت تصور مى‌کردند. ما این حادثه را حرکت عامه‌ى مردمى مى‌دانیم ، آن هم به نحوى که داراى سمت و جهت و بصیرت است.

البته براى ایجاد چنین حرکتى عناصر اساسى لازم است که عبارتند از وجود رهبرى ، آگاهى‌هاى ایدئولوژیک، آگاهى هاى سیاسى و شرایط ویژه‌ى اجتماعى ، مثل اوج نارضایى‌ها و مثل تناقض و تضاد در سیاست‌هاى بین المللى ، که اگر هر یک از این ارکان نباشند یک چنین حرکتى به وجود نمى‌آید و ما این نوع حرکت را مداوم ترین و عمیق‌ترین و باثبات ترین حرکت‌هاى انقلابى مى‌شماریم و معتقدیم که هر نوع حرکت دیگرى در جامعه ، ثبات و دوام این حرکت را ندارد . البته ممکن است حکومتى که بر مبناى چنین حرکتى سر کار مى‌آید داراى نقطه ضعف باشد ، یا فرضاً در مقابله با حوادث خیلى سخت نتواند خود را حفظ کند و احیاناً از بین هم برود ، لکن خود حرکت از بین رفتنى نیست ، یعنى به مجرد این که حادثه‌اى ناشى از این حرکت براى حکومت به وجود بیاید این حرکت با اوج متناسب و شایسته ى خود و با قدرت و قوتى که در هیچ حرکت دیگرى متصور نیست مى تواند راه خود را ادامه بدهد و به موفقیت هاى دیگرى نایل شود . این اعتقاد ماست. و امّا جواب به دنباله‌ى سؤالتان که پرسیدید چه عواملى در این حرکت مؤثر بود و چه عواملى مى‌تواند این حرکت را در همان شکل بیست و دو بهمن حفظ کند؟ شما باید ببینید ما در ۲۲ بهمن چه چیزى داشتیم و اوّل این مشخص بشود تا بعد ببینیم چه عواملى مى تواند آن را حفظ کند .
در ۲۲ بهمن ، ما یک حضور کامل مردمى داشتیم ، یعنى شما در خیابان‌ها و کوچه‌هاى محلات تهران و همه‌ى شهرهاى دیگر ، مردم را به همان معناى واقعى کلمه، نه یک قشر خاص و نه یک طبقه‌ى خاصى ، بلکه به طور عموم حاضر و مصمم و تصمیم گیرنده مشاهده مى‌کردید ، که البته خود این به دلیل نبودن سازماندهى بى‌نظمى‌هایى را به وجود مى‌آورد ، امّا برکت وجود مردم بر این اشکال ناشى از عدم سازماندهى کاملا مى‌چربید .

ما حضور مردم را در صحنه به اضافه‌ى هدف و جهتى که عبارت از توجه به اسلام است داشتیم ، به طورى که بعد از حرکت ۲۲ بهمن ، به فاصله‌ى یک ماه و نیم در دهم فروردین ، وقتى که روز جمهورى اسلامى مطرح و رفراندوم شد بیش از ۹۹ درصد مردم به جمهورى اسلامى رأى دادند در حالى که شاهد و ناظر بودیم آن روز تلاش هاى زیادى صورت مى‌گرفت تا عنوان جمهورى اسلامى را به عنوان‌هاى دیگرى – از قبیل جمهورى دموکراتیک اسلامى، جمهورى دموکراتیک خلق و چیزهاى دیگر -تبدیل کنند. اما در عین حال مردم آمدند قاطعانه با رأى نود و نه و نیم درصد جمهورى اسلامى را تأیید کردند که این حاکى از وجود عنصر ایمان مذهبى و ایمان اسلامى در میان مردم است.

از دیگر عناصر محافظ انقلاب ، رهبرى قاطع و تردیدناپذیر و مصمم و فداکار است و لذا تداوم این انقلاب به تداوم این سه عنصر مذکور بستگى دارد و اگر شما به درستى ملاحظه کنید خواهید دید که در طول این مدت براى هر یک از این سه عنصر توطئه‌هایى چیده شده تا مجموع آن‌ها را از چهارچوب انقلاب خارج کنند، یعنى هم توطئه شده براى این که رهبرى را تضعیف کنند ، هم توطئه شده تا حضور مردم را تضعیف کنند و هم توطئه شده براى این که اسلام را و باور مذهبى را از مردم بگیرند و دقیقا روى این سه عنصر از طرف استکبار جهانى برنامه ریزى و سرمایه گذارى شده تا آن‌ها را از بین ببرد و براى مثال جهت تضعیف رهبرى ، من اشاره مى کنم به حرکات و اظهاراتى که در ماه هاى اول انقلاب مى شد و مى‌خواستند رهبرى را از امام خمینى به یک گروه یا به شخصیت‌هایى منتقل کنند یا این که لااقل تجزیه کنند. یعنى من از همان وقت به خاطر دارم در اجتماع بزرگى از اجتماعات یکى از شهرهاى بزرگ ایران که شرکت کرده بودم شعار مردم دقیقاً هوشیارانه به دهان کسانى مى‌زد که سعى بر این مطلب داشتند و مردم صریحاً مى‌گفتند رهبر و امام ما همان کسى‌ست که فرائض دینمان را از او فرا مى‌گیریم و بدین وسیله مرجعیت و رهبرى مبارزه را با همدیگر هم عنان مى‌دانستند .

در آن روز کوشش‌هایى مى‌شد تا این وحدت رهبرى از بین برود و تجزیه شود ، یا این که به صورت رهبرى رجال سیاسى ، یا به صورت رهبرى رجال روحانى و یا به صورت رهبرى افرادى از سران و رهبران گروه ها تبدیل و رهبرى امام را در بین دسته‌هایى از این قبیل تقسیم و تجزیه کنند. این دو اشکال داشت: یکى این که رهبرى واحد از بین مى رفت و تصمیم‌گیرى مستقل امکان پذیر نبود و دیگر این که در عناصر دیگر چنین قدرت و قاطعیت و تصمیمى وجود نداشت و لذا مى‌خواستند این قاطعیت را از رهبرى بگیرند و یا مثلا توطئه‌اى براى حذف اسلام از مجموعه‌ى انقلاب مى شد، به این‌صورت که کسانى مى‌گفتند روى پیاده کردن احکام اسلام چرا اصرار مى‌ورزید؟ و یک نمونه‌ى بارز صحبت آن شخصى بود که در یک مجمع عمومى گفته بود پیاده کردن اسلام امروز نه ممکن است ، نه لازم است و نه شدنى. لکن مرحوم شهید بهشتى در مقابل این صحبت، قاطع ایستاد و از همان روز بود که مخالفت‌ها بر ضد شهید دکتر بهشتى علنى شد، در حالى که قبلا مخالفت‌ها به آن وضوح نبود و این شکل علنى مخالفت با عنصر اسلام در این مجموعه بود، امّا شکل هاى مخفى هم داشت که همه ى آن‌ها قابل توجه است . حتى در داخل شوراى انقلاب کسانى بودند که با پایبندى صد درصد به احکام فقهى موافق نبودند ، یعنى معتقد بودند اجراى صد درصد احکام اسلام الان عملى نیست و لذا مى‌گفتند فعلا چیز میانه‌اى بیاوریم تا مثلا زمینه آماده بشود براى اجراى کامل آن شکل فقهى ، و همچنین با حضور مردم هم با انواع و اقسام تدابیر مخالفت مى شد ، که به نظر من عنصر وجود مردم بیش از بقیه ى عناصر مورد تهاجم قرار گرفت و این تهاجم اعم از کوبیدن نهادهاى انقلابى بود که عمدتا از مردم تشکیل مى شد ، یا با مایوس کردن مردم ، یا با بدبین کردن مردم به آینده ى انقلاب ، به وسیله ى زشت نمودن چهره ى مسؤولان مردمى ، یعنى کسانى که فریادشان مردم را جمع مى کرد و شما شاید به خاطر داشته باشید در این دوران سه ساله زمانى را که روحانیان بزرگ ترین بازوى گردآورى مردم بودند ، به نحوى که در داخل خیابان هاى تهر ان عبور و مرور به آسانى میسر نبود و امام هم در یک سخنرانى به همین مطلب اشاره کردند که عناصر ضدانقلاب مى آمدند در حضور مردم به روحانیان اهانت مى کردند .
البته این کار به این دلیل بود که یک روحانى نمى‌توانست در مقابل یک آدم ضدانقلابى بایستد و جوابش را بدهد . لذا کم کم روحانیان خودشان را کنار کشیدند تا مورد اهانت افراد ضدانقلاب قرار نگیرند. چنین حرکتى از سوى ضدانقلاب تنها براى این بود که با انزواى روحانیت دیگر حضور مردم در صحنه امکان پذیر نباشد و همان طور که من در صحبت دیگرى اشاره کرده ام ، ائمه ى جمعه ى سراسر کشور و روحانیان نام و نشان دار و معروف ، بازوهاى امام و در حقیقت پر و بال امام هستند . لذا وقتى امام فریادى مى کشد این‌ها هستند که آن فریاد را به درستى به مردم منتقل و مردم را جذب صحنه و عرصه ى مبارزه مى کنند و به همین جهت بود که از این تدابیر و وسایل گوناگون و شیوه‌هاى مختلف براى خارج کردن مردم از صحنه استفاده مى شد ولذا ما باید با کوشش ، این سه عنصر را هر چه ممکن است قوى تر حفظ کنیم ، یعنى عنصر اسلام باورى و عنصر حضور مردم در صحنه و وجود رهبرى مطمئن و قاطع را که آن رهبرى فعلاً حضرت امام خمینى هستند.

نظرات کاربران

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  

اصل عدالت اگر چه به عنوان یکی از مهمترین رکن های دین اسلام مطرح اسـت اما تـاکنون بیـان روشن و کاملی درباره معیارهای عدالت، بویژه در حوزه «اقتصادی و نسبت آن با عدالت اجتمـاعی» توسط متفکران اسلامی ارائه نشده اسـت. امام خمینی(ره): در ترسیم مسیر حرکت جمهوری اسلامی، عدالت را به عنوان سنگ‌بنایی اساسی معرفی […]

موسسه ایمان جهادی – صهـبا

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سمن اندیشه ولایت

http://www.lohvaghalam.ir/

موسسه حدیث لوح و قلم

دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع)

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پایگاه اطلاع‌رسانی هم‌اندیشی یاران انقلاب اسلامی

نهضت مردمی پوستر انقلاب

انتشارات حدیث راه عشق

موسسه قدر ولایت

بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

موسسه طلایه داران نور آفاق

مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

AIM

بنیاد فرهنگ و اندیشه اعتلاء

گروه روشنای علم

موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی

اندیشکده راهبردی تبیین

کمیته حدیث ولایت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)