۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ مصادف با   15 شعبان 1440
تاریخ: ۶ بهمن ۱۳۹۷ |   تعداد بازدیدها: 226
کد خبر:70705
| ف | | |

تصویر واقعی ایران در برابر سیاه نمایی دشمن(2)

بازی رسانه‌ای دشمن برای «فتح الفتوح» دولت

افزایش فشارهای بین المللی و اجماع علیه ایران باعث آن شد که ما را ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل بردند و آن قضایاً را پیش آوردند. از دیگر سو، افزایش تحریم‌ها و تهدیدها برای فشار اقتصادی بر مردم کلید زدند و در کنار این دو، بازی رسانه‌ایِ پیچیده‌ای را برای تغییر گفتمان جامعه از مقاومت به مذاکره و سازش در دستور کار قرار دادند. در ادامه، با نفوذ و تلاش برای تغییر محاسبات مردم و مسئولین، برجام را که امروز ناکارآمدی آن در همه عرصه‌ها عیان شده، چنان در نظر ما جلوه کردند که مسئولین از آن با عنوان «فتح الفتوح» دولت یاد می‌کردند و به یکدیگر نامه تبریک و تحسین می‌فرستادند.

پایگاه تحلیلی مصداق/ تصویرسازی در افکار عمومی یکی از مسائل مهمّی است که اندیشمندان و سیاستمداران به اهمیّت آن صحه گذاشته‌اند، در خصوص جمهوری اسلامی هم تصاویر مختلفی به مردم دنیا ارائه شده، امّا در این میان تصویری که مردم ایران از نظام دارند، دست‌خوش فعل و انفعالات گسترده و گوناگون است. در همین راستا و با هدف شناخت اهداف و روش‌های دشمن برای سیاه‌نمایی، گفتگویی با «دکتر حجت اله مرادی» پژوهشگر و استاد دانشگاه داشتیم که در بخش اول به تصویر واقعی ایران در برابر تصویر سیاهی که دشمن از ما معرفی می‌کند و نقش نخبگان و رسانه‌ها در این مسئله پرداختیم. در ادامه و در بخش دوم گفتگو، به شناخت اهداف دشمن و نیز آشنایی با عملیات های موازی علیه ملت ایران پرداختیم  که در ادامه تقدیم می‌گردد.

  • به نظر شما هدف دشمن از این اقدامات رسانه‌ای چیست؟

به نظر بنده مهم‌ترین هدفی که آمریکا در تقابل رسانه‌ای با ایران دارد، القای یاس و نامیدی نسبت به آینده است. می‌دانید که تقابل و مواجهه آمریکا با ایران از جهات گوناگون است، تقابل نظامی به عینیت نرسیده امّا تقابل سیاسی و اقتصادی‌ با ایران کاملاً آشکار است؛ یعنی هر جا می‌رویم و هر کاری می‌کنیم، آمریکا پیش روی ما است و هر کار اقتصادی که می‌کنیم، آن را برای خود و منافعش نوعی تهدید می‌داند؛ ولی آن حوزه‌ای که تقابل در آن خیلی مشهود نیست و از چشم‌ها دور می‌ماند، تقابل روانی و پروپاگاندایی است که رقم می زند.

بنده بر «پروپاگاندا» و «عملیات روانی» تاکید می‌کنم، چون در این‌ تقابل قرار است برجسته‌سازی و سیاه‌نمایی صورت گیرد؛ سفید را سیاه و سیاه را سفید نشان دهند؛ خوب را بد و بد را خوب جلوه دهند. بنابراین به نظرم این تقابل به‌دنبال این است که مردم را از امید به آینده دلسرد کند. مهم‌ترین محور تلاش های رسانه‌ای آمریکا این است که بگوید در ایران امید به آینده روزبه‌روز در حال کم‌شدن است و دیگر جای امیدی نیست. القای این نکته باعث می‌شود مردم نسبت به خود، کشور، ظرفیت ها و توانایی‌هایشان ناامید شوند؛ مثلاً ادعا می‌کنند ما هر موقع بخواهیم نرخ دلار را تغییر می‌دهیم که همین یک نمونه از تبلیغات سیاه و پروپاگانداست. ناامیدسازی، مهم‌ترین هدف برای آن‌هاست؛ این‌که امید به آینده را کاهش دهند و ما را از توسعه و پیشرفت بازدارند. یعنی به جوان‌ها بگویند هر چه تلاش کنید، بازهم چیزی نیستید، تلاش شما فایده‌ای ندارد و آخر کار و برای برون رفت از وضع موجود باید با نظام سلطه راه بیایید.
ما این را هم می‌دانیم که مشکل آمریکا با ایران بر سر منافع است؛ یعنی آمریکا سهمی از نفت و معادن و جغرافیای ایران می‌خواهد. جغرافیای کشور ما بسیار وسیع است؛ مثلاً جزیره قشم ما از کشور بحرین بزرگ‌تر است. خب وقتی آمریکا این وسعت را از شمال تا جنوب خلیج‌فارس می‌بیند، وحشت می‌کند. وقتی می‌بیند این کشور در عین حفظ استقلال پیشرفت‌های منحصر به فردی دارد، به هیچکس مدیون نیست و وابسته به تکنولوژی بومی خودش است، دچار هراس می‌شود، بنابراین مجبور است از طریق نا امیدسازی مردم، حرکت روبه‌جلوی ملت را روزبه‌روز کمتر کند و از این طریق اهداف خود را تامین کند.

 

  • برخی مواقع شاهد این هستیم که آمریکا چند عملیات را به صورت موازی و در کنار هم پیش می‌برد، هدف دشمن از عملیات‌های موازی چیست؟

یکی از طراحی‌های آمریکا در مقابل دشمنان خود عملیات‌های موازی است. به عنوان مثال برای اثربخشی بیشتر تحریم، عملیات روانی را در کنار آن به کار می بندد و در کنار این دو و وبرای تاثیر بیشتر، از فشار سیاسی و دیپلماتیک بهره می‌برد. نمونه چنین فعالیت چند بعدی و عملیات موازی را در طراحی‌های امریکا علیه شوروی هم می‌بینیم.
در همین راستا، گام اول برای تعمیق اثربخشی تبلیغات سیاه و پروپاگاندا، «بهانه‌سازی» است. برای مثال در آذرماه سال جاری، آمریکا فعالیت در دو محور را علیه کشور ما و به موازات یکدیگر کلید زد؛ یکی بحث آزمایش‌های موشکی که در ایران اتفاق افتاده، دوم بحث سلاح‌های شیمیایی است. درواقع این دو موضوع را بهانه‌ کرده و تلاش می‌کند این‌ها را تبدیل به یک خواسته عمومی در سطح بین‌الملل کرده و زمینه را برای اقدام سازمان‌های بین‌المللی فراهم آورد؛ یعنی تلاش می‌کند در کنار تحریم و تبلیغات سیاه، این دو موضوع را حقوقی کرده و فشار مضاعفی بر کشور وارد نماید.

در نمونه‌های مشابه نظیر عراق می‌بینیم بهانه‌سازی گام اول برای یک برنامه جدید است. برنامه‌ای که در ادامه به فضاسازی علیه کشور هدف، حقوقی‌سازی مسئله و استفاده از فشار بین المللی و در آخر هم به تهاجم نظامی می‌رسد. نه این‌که بخواهد یا بهتر بگویم بتواند با ایران چنین کاری کند؛ اما می‌توان نمونه همین روند را در سال ۲۰۰۳ و در عراق دید. مشابه همین عملیات، فشار سیاسی فرانسه و آلمان بر مسائل موشکی ایران است که قطعاً در هماهنگی با آمریکا صورت می‌گیرد.

نمونه همین عملیات‌های موازی پیش از برجام اتفاق افتاد. افزایش فشارهای بین المللی و اجماع علیه ایران باعث آن شد که ما را ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل بردند و آن قضایاً را پیش آوردند. از دیگر سو، افزایش تحریم‌ها و تهدیدها برای فشار اقتصادی بر مردم کلید زدند و در کنار این دو، بازی رسانه‌ایِ پیچیده‌ای را برای تغییر گفتمان جامعه از مقاومت به مذاکره و سازش در دستور کار قرار دادند. در ادامه، با نفوذ و تلاش برای تغییر محاسبات مردم و مسئولین، برجام را که امروز ناکارآمدی آن در همه حوزه‌ها عیان شده، چنان در نظر ما جلوه کردند که مسئولین از آن با عنوان  فتح الفتوح دولت یاد می‌کردند و به یکدیگر نامه تبریک و تحسین می‌فرستادند.

با آگاهی که امروز از برجام و بازی و بدعهدی غرب در برجام داریم، آن جشن فتح و پیروزی و نامه‌های تبریک و تحسین خنده آور است. کما این‌که در همان دوران هم برخی دلسوزانه نقاط ضعف آن را گوشزد می‌کردند امّا با فحش و ناسزا و نسبت‌های ناروا در تریبون‌های رسمی و رسانه‌های زنجیره‌ای، به عقب رانده شده و به سکوت فرا خوانده می‌شدند. اساساً برجام نمونه خوبی برای مطالعه و شناخت نقشه‌های دشمن است. چه صحنه بازی ترتیب داده شد تا در مقابل خواست و تدبیر عقلای قوم، مذاکره و برجام مطالبه برخی مردم و مسئولین شد؟

 

نظرات کاربران

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  

اصل عدالت اگر چه به عنوان یکی از مهمترین رکن های دین اسلام مطرح اسـت اما تـاکنون بیـان روشن و کاملی درباره معیارهای عدالت، بویژه در حوزه «اقتصادی و نسبت آن با عدالت اجتمـاعی» توسط متفکران اسلامی ارائه نشده اسـت. امام خمینی(ره): در ترسیم مسیر حرکت جمهوری اسلامی، عدالت را به عنوان سنگ‌بنایی اساسی معرفی […]

موسسه ایمان جهادی – صهـبا

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سمن اندیشه ولایت

http://www.lohvaghalam.ir/

موسسه حدیث لوح و قلم

دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع)

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پایگاه اطلاع‌رسانی هم‌اندیشی یاران انقلاب اسلامی

نهضت مردمی پوستر انقلاب

انتشارات حدیث راه عشق

موسسه قدر ولایت

بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

موسسه طلایه داران نور آفاق

مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

AIM

بنیاد فرهنگ و اندیشه اعتلاء

گروه روشنای علم

موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی

اندیشکده راهبردی تبیین

کمیته حدیث ولایت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)