۲۶ خرداد ۱۳۹۸ مصادف با   12 شوال 1440
تاریخ: ۸ دی ۱۳۹۷ |   تعداد بازدیدها: 228
کد خبر:70127
| ف | | |

حقوق شهروندی در اندیشه امامین انقلاب اسلامی(9)

راز دشمنی استکبار با نظام اسلامی

عدالت اجتماعی در مکتب سیاسی حضرت امام از اهمیّت و جایگاه ویژه و بلندی برخوردار است. واقعیّت این‌که استکبار در طول تاریخ، همواره در ستیز با جریان حق بوده و هرگز از این مخالفت خود دست برنخواهد داشت. حضرت امام در تحلیل علل این تقابل تاریخی، عدالت خواهی جریان حق را که در تضاد عمیق با منافع نامشروع مستکبران و استثمار محرومان از سوی ایشان است، راز این مخالفت می‌داند

پایگاه تحلیلی مصداق/ اهمیّت و جایگاه عدالت اجتماعی در مکتب سیاسی امام (ره)
عدالت سنگ بنای انقلاب خمینی کبیر بوده و در همین راستا عدالت اجتماعی در مکتب سیاسی حضرت امام از اهمیّت و جایگاه ویژه و بلندی برخوردار است. نگاه به عدالت اجتماعی از زوایای زیر بیان‌گر اهمیّت و جایگاه یاد شده است:

۱_عدالت اجتماعی، از اهداف بعثت انبیاء
اهمیّت و جایگاه عدالت اجتماعی در مکتب توحید تاجایی است که خداوند آن را یکی از اهداف بلند بعثت انبیای خود قرار داده است: اساساً انبیای خدا(ص) مبعوث شدند برای اقامه عدل، عدل فردی و اجتماعی و البته این حقیقتی است که در آیاتی از قرآن نیز منعکس است؛ آن‌جا که می‌فرماید:«لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ». ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب و میزان نازل کردیم، تا مردم قیام به عدالت کنند.
حضرت امام در تفسیر این آیه شریفه میفرماید:«خدای تبارک و تعالی می فرماید که انبیا را ما فرستادیم، بیّنات به آنها دادیم، آیات به آنها دادیم، میزان برای‌شان دادیم و فرستادیم لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ غایت این است که مردم قیام به قسط بکنند، عدالت اجتماعی در بین مردم باشد، ظلم‌ها از بین برود، ستمگری‌ها از بین برود، ضعفا به آن‌ها رسیدگی بشود، قیام به قسط بشود.»[۱]

۲_عدالت اجتماعی، صورت ظاهر قرآن
قرآن مجید ظاهری دارد و باطنی. عدالت اجتماعی در کتاب وحی دارای چنان اهمیت و جایگاهی است که حضرت امام تحقق آن را در جامعه، تحقق بعد ظاهری قرآن می‌داند:«اگر چنانچه ما با همان بعد ظاهری قرآن، به همان بعدی که قرآن برای اداره امور بشر آمده است، برای رفع ظلم از بین بشر آمده است، یعنی یک بعدش این است که ظلم را از بین بشر بردارد و عدالت اجتماعی را در بشر ایجاد کند، ما اگر کوشش کنیم و آن‌هایی که تابع قرآن خودشان را می‌دانند، مسلمین جهان اگر کوشش کنند تا این‌که این بعد از قرآن را که بعد اجرای عدالت اسلامی است، در جهان پخش کنند، آن وقت یک دنیایی می‌شود که صورت ظاهر قرآن می‌شود.»[۲]

۳_ ارزش والای تلاشگری در عرصه عدالت اجتماعی
در مکتب سیاسی حضرت امام، خدمت به محرومان و مستضعفان و پابرهنگان در مقایسه با سایر اعمال صالح از ارزش معنوی خاصی برخوردار است:«[خطاب به حاج سید احمد آقا] از امور مهمی که لازم است وصیت نمایم، اعانت نمودن به بندگان خدا، خصوصاً محرومان و مستمندان [است] که در جامعه‌ها مظلوم و بی پناه‌اند. هر چه توان داری در خدمت اینان ـ که بهترین زاد راه تو است و از بهترین خدمت‌ها به خدای تعالی و اسلام عزیز است. به کار بر و هر چه توانی در خدمت مظلومان و حمایت آنان در مقابل مستکبران و ظالمان کوشش کن.»[۳]

۴_ مبارزه با بی عدالتی رژیم پهلوی، از اهداف قیام علیه آن
یکی از شعارهایی که رژیم طاغوتی پهلوی سر می‌داد، تحقق بخشیدن به عدالت اجتماعی در ایران بود. حضرت امام، این سخن پوچ را به سخره می‌گرفت و می‌فرمود:«ایران و رژیم ایران عدالت پرورند؟ عدالت اجتماعی؟ عدالت اسلامی؟ خودشان را بازی می‌دهند یا ملّت را می‌خواهند بازی بدهند؟»ایشان با یاد آوری آثار فلاکت بار عدالت اجتماعی مورد ادعای رژیم که چیزی جز نکبت و بروز شکاف عمیق طبقاتی در جامعه ایران نبود، می‌فرمود:«شما مطلعید که کشوری برای شما گذاشتند که شهرهایش هم مخروبه بوده است. تهران که مرکز است جنوبش آن است که می‌بینید و حاشیه‌هایش و این بیچاره‌های زاغه نشین و امثال این‌ها. … بنابراین بوده است که این طبقه ضعیف، طبقه مستضعف، این‌ها به همین حال عقب ماندگی در همه جا هست، باشند.»[۴]

۵_ عدالت اجتماعی، از اهداف و مقاصد نهضت اسلامی
حضرت امام در دوران مبارزه به موازات هجوم به شعار توخالی عدالت اجتماعی رژیم پهلوی، تحقق عدالت اجتماعی و ترمیم بی عدالتی‌های گذشته رژیم در صورت روی کار آمدن جمهوری اسلامی را نوید می‌داد و می‌فرمود: «مبارزه ملّت ایران تا استقرار جمهوری اسلامی که متضمن آزادی ملّت و استقلال کشور و تأمین عدالت اجتماعی باشد ادامه خواهد داشت. … تنها با استقرار حکومت عدل اسلامی… است که می‌توان خرابی‌های عظیم فرهنگی و اقتصادی و کشاورزی را که رژیم فاسد شاه به وجود آورده، جبران نموده و نوسازی مملکت را به نفع طبقات زحمتکش و مستضعف آغاز نمود.»[۵]

۶_ بی توجهی به عدالت اجتماعی، زنگ خطر و هشدار
بی شک نظام اسلامی را خطرات متعددی تهدید می‌کند. حضرت امام در تحلیل آسیب‌شناسی اجتماعی و سیاسی جامعه و نظام اسلامی، بی توجهی به عدالت اجتماعی را زنگ خطر و هشداری برای دست اندرکاران حکومتی و متمکنان جامعه می‌دانست: «اگر خدای نخواسته جمهوری اسلامی نتواند جبران کند این مسائل اقتصادی را، که اول مرتبه زندگی مردم است، و مردم مأیوس بشوند از جمهوری اسلامی و مأیوس بشوند از این‌که اسلام برای آن‌ها بتواند در این‌جا کاری انجام بدهد، اگر در این محیط یک انفجاری حاصل بشود، دیگر نه من و نه شما و نه هیچ کس، نه روحانیت ونه اسلام نمی‌تواند جلویش را بگیرد.»[۶]

۷_عدالت طلبی، راز دشمنی استکبار با نظام اسلامی
واقعیّت این‌که استکبار در طول تاریخ، همواره در ستیز با جریان حق بوده و هرگز از این مخالفت خود دست برنخواهد داشت. حضرت امام در تحلیل علل این تقابل تاریخی، عدالت خواهی جریان حق را که در تضاد عمیق با منافع نامشروع مستکبران و استثمار محرومان از سوی ایشان است، راز این مخالفت می‌داند:«هر کس قیام کرد برای اقامه عدل، سیلی خورد، ابراهیم خلیل اللّه چون قیام کرد برای عدالت، سیلی خورد و او را به آتش انداختند. از صدر عالم تا حالا تاوان این چیزهایی که برای عدالت، برای حکومت عدل بوده است، این تاوان را پرداخته‌اند و باید بپردازند هر وقت به یک نحو. …این مسئله، مسئله‌ای بوده است که در تمام ایام، در تمام دنیا، از صدرعالم تا حالا بوده و تا آخر هم خواهد بود که هر کس قیام کرد برای این‌که عدالت ایجاد کند، حکومت عدل ایجاد کند، سیلی خورده.»[۷] از این رو، انقلاب اسلامی به عنوان حرکتی در استمرار حرکت تاریخی جریان حق، از این قاعده کلی، مستثنی نبوده و نخواهد بود: «از آن‌جا که محرومیت‌زدایی، عقیده و راه و رسم زندگی ما است، جهانخواران در این مورد هم ما را آرام نگذاشته‌اند… و بدون شک جهان‌خواران به همان میزان که از شهادت طلبی و سایر ارزش‌های ایثارگرانه ملّت ما واهمه دارند، از گرایش و روح اقتصاد اسلام به طرف حمایت از پابرهنگان در هراس‌اند.»[۸]

۸_ عدالت طلبی، عامل صدور انقلاب
در مکتب سیاسی حضرت امام، ایده صدور انقلاب اسلامی جایگاه خاصی دارد. حرکت نظام اسلامی در جهت بسط عدالت اجتماعی، یکی از مهم ترین عوامل در تحقق چنین ایده ای است:«مسلم هر قدر کشور ما به طرف فقر زدایی و دفاع از محرومان حرکت کند، امید جهان‌خواران از ما منقطع و گرایش ملّت‌های جهان به اسلام زیادتر می‌شود.»[۹]

۹_ عدالت طلبی، ادای دین به محرومان
آن‌سان که گذشت محرومان و پابرهنگان در مکتب سیاسی حضرت امام جایگاه خاصی دارند. چه، به واسطه تلاش و زحمات اینان بود که طاغوت از هم پاشید و ثمره ای همچون انقلاب اسلامی به بار نشست. از این رو حضرت امام با معرفی ایشان به عنوان صاحبان اصلی انقلاب، همواره خود و نظام اسلامی را مرهون و منت‌کش ایشان می‌دانست و بر جبران عقب ماندگی‌های آنان تأکید می‌ورزید:«اگر نبود همّت این محرومان و همّت این روستائیان و همّت این جنوب شهری‌ها، اگر نبود این، نه رژیم سابق ظلمش از بین رفته بود و نه ما در مقابل مشکلات می‌توانستیم مقاومت کنیم. همه این‌ها از برکات این‌هایی هستند که شما (کمیته امداد) به امداد آن‌ها برخاسته‌اید و آن‌ها لایق این هستند که ما با تواضع به خدمت آن‌ها برویم و برای آن‌ها خدمت کنیم؛ همه ما خدمت‌گزار آن‌ها باید باشیم. آن‌ها به ما منت دارند».[۱۰]


[۱] صحیفه نور، جلد ۱۵، صفحه ۲۱۳
[۲] صحیفه نور، جلد ۱۷، صفحه ۴۳۴

[۳] ۱۳۶۱/۰۸/۰۲
[۴] صحیفه نور، جلد۱۱، صفحه ۶
[۵] صحیفه نور، جلد ۴، صفحه ۴۲۷
[۶] صحیفه نور، جلد ۱۰، صفحه ۳۳۴
[۷] صحیفه نور، جلد ۲۰، صفحه ۳۶۱
[۸]صحیفه نور، جلد ۲۰، صفحه ۳۴۱
[۹] صحیفه نور، جلد ۲۰، صفحه ۳۴۲

[۱۰] صحیفه نور، جلد ۱۷، صفحه ۴۲۵

نظرات کاربران

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  

  رهبر انقلاب: امام بزرگوار فرمود: «آمریکا شیطان بزرگ است» بعضی اصرار دارند این شیطان بزرگ را به شکل فرشته‌ی نجات وانمود کنند، ملت ایران این شیطان را بیرون کرد؛ نباید بگذاریم وقتی از در بیرونش کردیم از پنجره برگردد و نفوذ پیدا کند.‌ آمریکا دشمنی خود را پنهان نمی‌کند؛ یکی لبخند می‌زند، یکی مصوبه […]

موسسه ایمان جهادی – صهـبا

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سمن اندیشه ولایت

http://www.lohvaghalam.ir/

موسسه حدیث لوح و قلم

دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع)

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پایگاه اطلاع‌رسانی هم‌اندیشی یاران انقلاب اسلامی

نهضت مردمی پوستر انقلاب

انتشارات حدیث راه عشق

موسسه قدر ولایت

بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

موسسه طلایه داران نور آفاق

مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

AIM

بنیاد فرهنگ و اندیشه اعتلاء

گروه روشنای علم

موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی

اندیشکده راهبردی تبیین

کمیته حدیث ولایت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)