۴ اسفند ۱۳۹۷ مصادف با   17 جمادی الثانی 1440
تاریخ: ۸ خرداد ۱۳۹۷ |   تعداد بازدیدها: 3,893
کد خبر:67305
| ف | | |

در گفتگو با «علی اکبر باغستانی» بررسی شد:

نقش متقابل مردم و تولیدکنندگان در حمایت از کالای ایرانی

مردم وظیفه دارند استفاده از کالای ایرانی را به یک فرهنگ تبدیل کنند. یک فرهنگ غلطی به اشتباه در میان مردم ما جا افتاده مبنی بر اینکه جنس و کالای خارجی از نمونه داخلی کیفیت بهتری دارد؛ مردم باید تلاش کنند با این فرهنگ مقابله کنند و آن را اصلاح کنند. اولین وظیفه تولیدکنندگان بالا بردن کیفیت و کاهش قیمت تمام شده تا حد امکان است.

پایگاه تحلیلی مصداق/ در بررسی ابعاد مختلف حمایت از کالای ایرانی در زمینه اقتصادی، پس از نقش مسئولان که در بخش اول گفتگو به بررسی آن پرداختیم، به وظایف مردم و تولید کنندگان می رسیم که در گفتگو با دکتر «علی اکبر باغستانی» پژوهشگر و استاد دانشگاه مورد طرح و واکاوی قرار گرفت:

نگاه و نقش مردم در حمایت از ایرانی چگونه است؟
اینکه ایرانی ها باید روی کالای ایرانی غیرت و تعصب داشته باشند، مسئله پوشیده ای نیست. ما باید استفاده از کالای داخلی را فریضه بدانیم، اما این نباید باعث شود که تولید کننده توجه به کیفیت و قیمت را رها کند؛ باید توجه شود که تولید کننده خود تقاضا کننده عوامل تولید است. اگر تولید کننده عوامل تولید را با بهای اندک و کیفیت خوب دریافت کند، کالای با کیفیت و ارزانی را در اختیار مصرف کننده قرار خواهد داد و این به معنای ایجاد یک زنجیره یا چرخه ی سالم است؛ این نکته مهمی است.
مردم وظیفه دارند استفاده از کالای ایرانی را به یک فرهنگ تبدیل کنند. یک فرهنگ غلطی به اشتباه در میان مردم ما جا افتاده مبنی بر اینکه جنس و کالای خارجی از نمونه داخلی کیفیت بهتری دارد، مردم باید تلاش کنند با این فرهنگ غلط مقابله کنند و آن را اصلاح کنند.
نکته دیگری که مردم می توانند و باید در آن اثر بخش ظاهر شوند، پرهیز از ترجیح دادن برند و نشان خارجی بر نشان های داخلی است. در کنار این مسائل، پرهیز از اسراف و اصلاح الگوی مصرف نیز می تواند نقش موثری در بهبود اوضاع اقتصادی داشته باشد.
نکته ای که اهمیت دارد این است که بالاتر از همه این اقدامات و رفتارها، مردم باید مطالبه گرانه، حمایت از کالای ایرانی را به صورت صحیح پیگیری کنند. این مردم پیگیر هستند که مدیران پاسخگو را به وجود می آورند. ما باید مثل موضوعات دیگری که در آن کمپین و چالش ایجاد می شود و مطالبات در فضای حقیقی و مجازی و با بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای پیگری می شود، باید آرمان ها راکه یکی از آنها مصرف و حمایت از کالای ایرانی است، به جد پیگیری کنیم تا مسئولین تحت تاثیر قرار گیرند.
نکته ای که اینجا بین مردم و مسئولین مشترک است، راه اندازی نظام هماهنگ اطلاعات است. بسیاری از نیازهای تولید کننده و مصرف کننده در داخل کشور تولید می شود ولی کسی از آنها خبر ندارد. اینکه نزدیک ترین فروشگاه و ارائه دهنده فروشنده تولیدات داخلی کجاست؟ وقتی در صنوف و بورس های مختلف قدم میزنیم انبوهی از برند های خارجی را مشاهده میک نیم و برند های ایرانی در بین آنها دیده نمیشوند؛ چه مشکلی دارد که ما سامانه ای را طراحی و اجرا کنم که نزدیکترین فروشگاه کالای ایرانی را معرفی کند. این کار می توان زنجیره کاملی را بین تولید کننده، فروشنده و مصرف کننده را ایجاد میکند.
چه ایرادی دارد که فروشگاه های اینترنتی و غیراینترنتی، به ویژه فروشگاه های بزرگ، سالن ها و غرفه هایی داشته باشند که تنها کالای ایرانی را عرضه کند. این امکان وجود دارد که مثلا در صنعت خودرو سازی یا هر صنعت دیگری تولیدکنندگان ما از توان هم مطلع نباشند و کالا ها را نا آگاهانه از خارج از کشور وارد میکنیم و این نکته بسیار حائز اهمیت است؛ ما نیازمند به یک وفاق همه جانبه بین مردم و مسئولین برای حمایت از کالای ایرانی هستیم. یک مشکلی که متاسفانه کشور ما داریم این است که جناح های سیاسی در صدد ناکارآمد جلوده دادن جناح مقابل هستند و بسیاری از مصوبات مفید و موثر در مسیر اجرا معطل می ماند و هیچ وقت اجرا نمی شود مطالبه این دست مصوبات از وظایف مردم است.

تولید کنندگان داخلی چه وظایفی در مقابل حمایت از کالای ایرانی دارند؟
اولین وظیفه تولیدکنندگان بالا بردن کیفیت و کاهش قیمت تمام شده تا حد امکان است. نکته بعدی این است که حقوق مصرف کننده را به رسمیت بشناسند، مصرف کننده باید از خدمات پس از فروش و پاسخگویی بهرمند شود باید با مصرف کننده صادق بود. تولیدکنندگان باید فعالیت های تولیدی را بر دیگر فعالیت ها مقدم بدانند با توجه به نرخ سود بانکی تولید کنندگان بدون درنظرگرفتن کارگران و کارمندان انباشت سپرده در بانک را بر فعالیت تولیدی ترجیح میدهند و همین نکته موجب ضرر کشور میشود.تقویت چرخه تولید از موارد دیگر این مقوله است نوآوری، ابتکار، زیبایی، افزایش مهارت ها، صرفه جویی مصرف انرژی و اتقان کاری از باید مدنظر تولید کنندگان قرار بگیرد. مورد بعدی این که در تجارت خارجی صادق باشیم.باید توجه کرد که کالای صادر شده آبروی برند و کالای داخلی است باید سهمی هر چند اندک در اقتصاد جهانی داشت.
با توجه به نکات بیان شده ما باید برون نگر و درونزا عمل کنیم یعنی در ضمن اینکه از نیرو و سرمایه مغزها، مبتکرین و نخبگان داخلی به بهترین شکل استفاده می کنیم هدف را باید افزایش صادرات قرار دهیم.
پیشنهاد می کنم نشانی طراحی شود با عنوان ساخت ایران، که وقتی این علامت بر روی درب مغازه ها و روی کالاها حک شد مصرف کننده اطمینان پیدا کند که این محصول با نیروی کار ایرانی، سرمایه و علم و دانش ایرانی تهیه شده.در اینجا محصولات به اصطلاح مونتاژی مد نظر نیست و باد در نظر داشت که تولید کنندگان سراغ مواد اولیه قاچاق نروند چون این امر در بلند مدت صدمات جبران ناپذیری را به کشور و خودشان وارد می کند.

مطالب مرتبط:

نظرات کاربران

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  

اصل عدالت اگر چه به عنوان یکی از مهمترین رکن های دین اسلام مطرح اسـت اما تـاکنون بیـان روشن و کاملی درباره معیارهای عدالت، بویژه در حوزه «اقتصادی و نسبت آن با عدالت اجتمـاعی» توسط متفکران اسلامی ارائه نشده اسـت. امام خمینی(ره): در ترسیم مسیر حرکت جمهوری اسلامی، عدالت را به عنوان سنگ‌بنایی اساسی معرفی […]

حقوق شهروندی در اندیشه امامین انقلاب اسلامی(۱8)

اگر تسلیم آمریکا و ابرقدرت‌ها می‌شدیم

امام خمینی(ره) عزّت و سعادت را در سایه ایستادگی و تحمل سختی‌ها می‌دانند و می‌فرمایند: «من مطمئنم که ملّت عزیز ایران یک لحظه استقلال و عزّت خود را با هزار[...]

موسسه ایمان جهادی – صهـبا

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سمن اندیشه ولایت

http://www.lohvaghalam.ir/

موسسه حدیث لوح و قلم

دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع)

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پایگاه اطلاع‌رسانی هم‌اندیشی یاران انقلاب اسلامی

نهضت مردمی پوستر انقلاب

انتشارات حدیث راه عشق

موسسه قدر ولایت

بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

موسسه طلایه داران نور آفاق

مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

AIM

بنیاد فرهنگ و اندیشه اعتلاء

گروه روشنای علم

موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی

اندیشکده راهبردی تبیین

کمیته حدیث ولایت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)