۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ مصادف با   16 شعبان 1440
تاریخ: ۵ خرداد ۱۳۹۷ |   تعداد بازدیدها: 5,478
کد خبر:67275
| ف | | |

در گفتگو با «علی اکبر باغستانی» مطرح شد:

مسئولان به صورت جدی از کالای ایرانی حمایت کنند!

چیزی که ما از مفهوم اقتصاد مقاومتی انتظار داریم این است که بیشترین مقاومت را در برابر تکانه های خارجی داشته و کمترین وابستگی را برای اقتصاد ایجاد کند؛ در این صورت کمترین تاثیر را از تهدیدها و تحریم ها می پذیرد. چنین انتظاری با حمایت از کالای ایرانی و در پی آن ایجاد جریان پایدار منابع و نهاده ها محقق می شود.

پایگاه تحلیلی مصداق/  نام‌گذاری سال جاری به‌ عنوان حمایت از کالای ایرانی  از سوی رهبر انقلاب، نشان دهنده راهبرد اصلی دولت و مردم برای خروج از مشکلات اقتصادی کشور و حرکت به سمت اقتصادی پویا و درون زا است. این راهبرد ضمن ارتقای ظرفیت‌های داخلی و زمینه سازی تحقق اقتصاد مقاومتی، نتایج و فوائدی فراتر از حوزه اقتصاد خواهد داشت. برای تحلیل دقیق این راهبرد و تشریح لوازم و الزامات حمایت از تولید ملی، با دکتر «علی اکبر باغستانی» پژوهشگر و استاد دانشگاه به گفتگو نشستیم که بخش اول آن در ادامه تقدیم می گردد.

 

حمایت از کالای ایرانی چه نقش کوتاه مدت و بلند مدتی بر اقتصاد دارد؟
اولین اثری که حمایت از کالای ایرانی در کوتاه مدت بر جامعه می گذارد کاهش نرخ بیکاری و بهبود اشتغال است؛ چرا که افزایش فروش کالاها و خدمات وجب رونق کسب و کار و در پی آن، افزایش توانایی حفظ و توسعه کار و فعالیت می شود.
نتیجه کوتاه مدت بعدی، کاهش تکانه های وارده و آسیب پذیری اقتصاد ملی است. با توجه به اینکه با حمایت از کالای ایرانی، اقتصاد ایران به خود وابسته و متکی می شود، تکانه های بین المللی مثل تکانه نوسان قیمت ارز و …، می تواند کمترین اثر را روی اقتصاد ایران بگذارد، چون تولید ما درون زا و متکی بر نیروی کار و دانش و سرمایه ی داخلی و بومی بوده است.
در بلند مدت، یکی از آثار حمایت از کالای ایرانی این است که تولید کننده ما را به توجه و دقت در کیفیت و قیمت کالاها و خدمات تولیدی و عرضه شده ی خود وامی دارد. چون فضای رقابتی در درون کشور ایجاد و تولید کننده تلاش می کند با افزایش بهره وری، کیفیت محصول خود را ارتقا داده و قیمت تمام شده را پایین بیاورد. از طرف دیگر، مردمی بودن اقتصاد که لازمه اقتصاد مقاومتی است، در بلند مدت تحقق پیدا می کند. بایستی توجه داشت که حمایت از کالای ایرانی، بستر لازم برای اجرایی کردن دو رویکرد تحدید واردات و گسترش صادرات در حوزه ی تجارت خارجی را نیز محقق می کند.
نکته ای که باید مد نظر داشت این است که این فرآیند و تحقق آن، زمان بر است. ممکن است که در کوتاه مدت محرومیت، سختی و هزینه هم برای دولت و مردم داشته باشد، اما در بلند مدت قطعا کشور منتفع شده و مردم از این انتفاع، بهره مند خواهند شد.
افزایش اشتغال جوانان به واسطه خروج صنایع از رکود و تعطیلی، جلوگیری از خام فروشی، خلق ارزش افزوده، بهره مندی از فرصت صادرات و ارزآوری در پی آن نیز از جمله نتایجی است که حمایت از کالای ایرانی در بلندمدت خواهد داشت.

 

حمایت از کالای ایرانی تا چه میزان با درون زا بودن اقتصاد و اقتصاد مقاومتی هم جهت است؟
ما در حمایت از کالای ایرانی سه مولفه داریم؛ یکی از مولفه ها مردم هستند که نقش مصرف کننده کالاها و خدمات نهایی و عرضه کننده عوامل تولید را
دارند، دیگر مولفه ما تولیدکننده است و مولفه سوم حاکمیت یا همان قوای سه گانه هستند. به عبارتی دیگر همان مردمی که تقاضا کننده و مصرف کننده محصول نهایی می باشند، در عمل تولید کننده نهاده ها هستند. یعنی نیروی کار و سرمایه توسط مردم تامین می شود.
زمانی که از درون زا بودن اقتصاد صحبت می شود منظور این است که مولفه های مصرف کننده، تولید کننده و حاکمیت، بتوانند چرخه ای پایدار ایجاد کنند که موجب تحقق گردش منابع بین مولفه ها به صورت پایدار شود. یعنی به جای آنکه نگاه به خارج باشد تا نیازهای عرضه کننده و تقاضا کننده اعم از کالاها و خدمات مصرفی و نهاده های تولید را تامین کند، نیازها در داخل این چرخه تامین شود. وقتی ما از کالای ایرانی حمایت می کنیم، در عمل از تولید کننده حمایت می کنیم. تولید کننده خود مصرف کننده نهاده هاست. نهاده هایی که از مردم تامین می کند. پس در بلند مدت بین تولید کننده (که خود مصرف کننده نهاده هاست) و مصرف کننده (که خود تولید کننده نهاده هاست) یک جریان پایدار شکل می گیرد؛ چون تولید کننده از نهاده های داخلی بهره می برد، یعنی از نیروی انسانی و سرمایه داخلی استفاده می کند که موجب درون زا شدن اقتصاد شده و اقتصاد ملی را در مقابل تکانه های خارجی ایمن می کند. چیزی که ما از مفهوم اقتصاد مقاومتی انتظار داریم این است که بیشترین مقاومت را در برابر تکانه های خارجی داشته و کمترین وابستگی را برای اقتصاد ایجاد کند؛ در این صورت کمترین تاثیر را از تهدیدها و تحریم ها می پذیرد. چنین انتظاری با حمایت از کالای ایرانی و در پی آن ایجاد جریان پایدار منابع و نهاده ها محقق می شود.

نقش قوای سه گانه در حمایت از ایرانی چیست؟
در اینجا بنده از قوای سه گانه با عنوان حاکمیت نام می برم و نقش حاکمیت را در این حوزه بررسی می کنم. حاکمیت یک نقش قانون گذاری دارد. در این حوزه حاکمیت باید ضمن رفع موانع تولید، مصرف کالای ایرانی را تسهیل کند. این نقش شناخته شده ای است که همه کما بیش با آن آشنا هستند. اما یک نقش جدید هم برای حاکمیت می توان در نظر گرفت.
یکی از بزرگترین مصرف کننده ها در کشور، حاکمیت است. انبوهی از کالاها، دستگاه ها و ماشین آلات، لوازم و التحریر و حتی چای ادارات، این ها می تواند ایرانی مصرف بشود. یعنی از یک جایی به بعد به جای آنکه مردم صرفاً با زبان ها به سوی نیکی و خیر دعوت شوند، با رفتار و عمل مسئولین به حمایت کار کالای ایرانی دعوت شوند..
در بحث نقش حاکمیت نکته دیگری که باید در نظر داشت، نظارت است. نظارت حلقه مفقوده قوانین ناظر بر حمایت از کالای ایرانی است. ما در این حوزه انبوهی از مصوبات و بخشنامه ها و قوانین را داریم که متاسفانه نه تنها اجرا نمی شوند بلکه ممکن است ناقص نیز اجرا شوند. نظارت و پیگیری بر فرآیند اجرا صورت نمی گیرد.
اما روی هم رفته برخی از اولویت های حمایت از کالاهای ایرانی که بایستی توسط حاکمیت و مسئولان به جد پیگیری شود عبارتند از:: مبارزه با قاچاق، حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط، تقویت و حمایت از بنگاه های دانش بنیان، جلوگیری یا به حداقل رساندن خام فروشی، حمایت قانونی و قضایی از تولید ملی، ایجاد امنیت برای کارگر و سرمایه گذار، مبارزه و مواجهه درست با مفاسد اقتصادی؛ دقت داشته باشیم که سرمایه اجتماعی مردم، اعتماد است. یعنی مردم مادامی به سراغ کالای ایرانی می روند که اعتماد حاکم باشد، خیال مردم باید بابت قیمت و کیفیت، رشوه و رانت، اختلاس و دزدی و … راحت باشد.
نکته مهم دیگری که پیشنهاد می کنم این است که حاکمیت به شدت و با تمرکز مدیریت منابع (پول و اعتبار) را در بانک ها پیگیری کند. به هر حال این مباحث بهره دیرکرد و ربوی بودن بانکداری که برخی علما نیز به آن اشاره کرده اند، مسئله ای است که اگر روی آن متمرکز شوند خیلی از مشکلات تولیدکنندگان را برطرف خواهد کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  

اصل عدالت اگر چه به عنوان یکی از مهمترین رکن های دین اسلام مطرح اسـت اما تـاکنون بیـان روشن و کاملی درباره معیارهای عدالت، بویژه در حوزه «اقتصادی و نسبت آن با عدالت اجتمـاعی» توسط متفکران اسلامی ارائه نشده اسـت. امام خمینی(ره): در ترسیم مسیر حرکت جمهوری اسلامی، عدالت را به عنوان سنگ‌بنایی اساسی معرفی […]

موسسه ایمان جهادی – صهـبا

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سمن اندیشه ولایت

http://www.lohvaghalam.ir/

موسسه حدیث لوح و قلم

دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع)

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پایگاه اطلاع‌رسانی هم‌اندیشی یاران انقلاب اسلامی

نهضت مردمی پوستر انقلاب

انتشارات حدیث راه عشق

موسسه قدر ولایت

بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

موسسه طلایه داران نور آفاق

مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

AIM

بنیاد فرهنگ و اندیشه اعتلاء

گروه روشنای علم

موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی

اندیشکده راهبردی تبیین

کمیته حدیث ولایت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)