۳۰ شهریور ۱۳۹۷ مصادف با   10 محرم 1440
تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ |   تعداد بازدیدها: 4,103
کد خبر:68133
| ف | | |

به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س) بررسی شد:

باز تعریف عشق، ضرورت امروز جوانان

انسان بما هو انسان نیازمند یک آرامش است و عشق بعنوان یک نیاز درونی که در فطرت ما قرار داده شده وسیله ای است برای رسیدن به این آرامش؛ ما امروزه نیازمند این هستیم که عشق را در لغت، عرفان، فلسفه و عموم جامعه به خوبی برای جوانان تعریف کنیم و شمه های از عشق الهی را به آنان بچشانیم.

اولین روز از آخرین ماه قمری، سالگرد ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س) است. این پیوند آسمانی سبب شد با خانم دکتر خدیجه جلالی استاد دانشگاه و مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر به گفتگو بپردازیم که مشروح آن تقدیم می گردد.

می توان ازدواج به عنوان تنها راهکار برای مقابله با بحران ها اخلاقی در جامعه و یک سنت الهی نام برد؛ به صورت فطری علاقه ای متقابل بین مرد و زن در نهاد بشریت قرار گرفته است. برای جلوگیری از اینکه این علاقه فطری به فحشا نینجامد ازدواج به صورت یک قانون شرعی در همه ادیان الهی با شرایط و ضوابط خاص خود قرار داده شده. این که ما بخواهیم ازدواج امیرالمومنین(ع) را به عنوان یک شاخص قرار بدهیم باید به چند نکته اشاره کنیم.

ازدواج به عنوان یک سنت الهی در بیان روایات و آیات قرآن مطرح است؛ که می فرماید وَ أَنکِحُواْ الْأَیَامَی(۱) واژه الایامی به معنای زنان و مردان بدون همسر است که آنها را کمک کنید که همسر برگزینند. و یا در روایت از امیرالمومنین(ع) داریم که اَفْضَلُ الشَّفاعاتِ اَنْ تَشْفَـعَ بَیْنَ اِثْنَیْنِ فى نِـکاحٍ یَجْـمَعَ اللّهُ بَیْنَـهُما؛(۲) از بهترین شفاعت ها، شفاعت بین دو نفر در امر ازدواج است تا اینکه خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند. این موارد نشان می دهد که امر ازدواج نیازمند یک میانجی و واسطه است. و در حدیث دیگری داریم که هر کلمه و هر گامی که برداشته شود ثوابی معادل قیام در شب و روزه داری در روز است.

در روایات دیگری داریم ازدواج نیمی از دین است؛ و ما این روایت را برای عموم مردم به درستی تبیین نکردیم. غریزه شهوت سرکش ترین غریزه انسانیست که با به انحراف کشیده شدن آن نیمی و چه بسا تمام دین انسان را به مخاطره می اندازد.

یکی از مباحثی که امروزه در جوامع و در جامعه ما مطرح می شود این است که مسئله ازدواج را به یک جاده صعب العبور مبدل کرده اند، شرایط سختی برای امر ازدواج طرح می گردد؛ و این آیه قرآن إِن یَکونوا فُقَراءَ یُغنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ(۳) خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد؛ جوانان بخاطر فقر نباید ترسی به خود راه دهند چرا که خداوند از فضل خود جوانانی را که برای ازدواج اقدام کنند بی نیاز می سازد. این وعده الهی به باور قطعی جوانان تبدیل نشده.

این مسئله در زندگی امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) به عینه وجود دارد؛ که زندگی را ساده آغاز کردند و حتی برای مهریه هم قضیه ۵۰۰ درهم زرهی را که حضرت فروختنت و حضرت زهرا(س) آن را قبول نکردند بیان شده. پیامبر(ص) می فرمایند بین دختران رسم است که مبلغی را به عنوان مهریه قرار می دهند و ایشان در پاسخ بیان می کند: اگر من هم همانند سایر دختران باشم فرقی بین آن ها و دختر پیامبر وجود نخواد داشت؛ و ایشان مهریه خود را شفاعتِ گناه شیعیان خود بر می گزینند. از اینجا در می یابیم که در دین اسلام نگرش های مادی کمتر مورد توجه است.

مورد باید بیان شود موّدت و محبت بین زوجین است. وقتی پیوند ازدواج به عنوان یه پیمان قانونی بین دو فرد بسته می شود، کم کم به یک احساس عاطفی تبدیل می شود. در علم روانشناسی به عاشق شدن زوجین معروف است. ممکن است در ابتدا این علاقه تا این میزان نباشد ولی با گذشت زمان رابطه موّدت و محبت روز افزون می شود. پیامبر(ص) می فرمایند: ما یعدل الزوج عند المرأه شی ء هیچ چیز برای زن همانند همسر نیست.که حکایت از پیوندی دارد که ثمره آن در عشق خلاصه می شود.

از نظر اجتماعی اگر بخواهیم این موضوع موّدت و محبت را بررسی کنیم؛ تعاریف مختلفی در فلسفه، کلام و مباحث اجتماعی مطرح است اما فصل مشترک و نکته مهم این تعاریف انگیزه و نیروی درونی است. که عاملی برای ثابت و حیات است. عشق موجب توحُد می شود، این توحُد باعث می شود عیب جویی زن و شوهر کمتر شود و یا اصلا وجود نداشته باشد. این اولین مرحله ترقی و تعالی به سمت زندگی متعالی است.

گام بعدی در این عشق ایجاد مشاکله و اطاعت آوری است. یک همسر برای رضایت همسر خود کارهایی را که مورد تایید و تشویق اوست انجام می دهد. و آنطور عمل میکند که معشوقش انتظار دارد.

استاد شهید مطهری در کتاب ۲۴۰اصل خانوادگی در مورد عشق میفرمایند: عشق مطلقاً اکسیراست و خاصیت کیمیا دارد ، -الناس معادن کمعادن الذهب و الفضه- فلزی را به فلزی ارزشمند تبدیل کردن را کیمیا گویند.

این عشق عاشق و معشوق را به جایی می رساند که مرحله ایثار را به وجود می آورد. در زندگی حضرت زهرا(س) این مورد بیان شده که ایشان  هرگز خواسته ای را که خارج از توان امیرالمومنین(ع) بوده را  بیان نمی کردند.

روانشناسان معتقد هستند که عاشق طرف مقابل خود را هستی مطلق می پندارد و با گذار از مرحله ایثار به مرحله فنا می رسد. این موارد در همه ابعاد اجتماعی و فردی زندگی حضرت امیر(ع) و حضرت زهرا(س) کاملا مشهود است.

متاسفانه در سال های اخیر جنگ فکری ای علیه زنان طرح ریزی شده و زنان را به سمتی بردند که مطالبات فرعی را اولویت می دانند، وظایف و هدف زنان در آفرینش را تقلیل دادند؛ و زنان را  به سمتی هدایت می کنند که عشق ناب در زندگی کمرنگ شده و یا با عشق های پوشالی قبل از ازدواج برایشان جایگزین شده است.تهاجم فرهنگی که هدف آن لایه های میانی جوامع اسلامیست؛ بدنبال این است که زنان مسلمان همان مسیر زنان غربی را بپیمایند. زنانی که در مسائل عاطفی و احساس آرامش امروزه با چالش های بزرگی رو به رو هستند.

انسان بما هو انسان نیازمند یک آرامش است و عشق بعنوان یک نیاز درونی که در فطرت ما قرار داده شده وسیله ای برای رسیدن به این آرامشاست؛ ما امروزه نیازمند این هستیم که عشق را در لغت، عرفان، فلسفه و عموم جامعه به خوبی برای جوانان تعریف کنیم و شمه های از عشق الهی را به آنان بچشانیم.


(۱) سوره نور آیه ۳۲

(۲) وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۴۵

(۳) سوره نور آیه ۳۲

 

مطالب مرتبط:

نظرات کاربران

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میگذارد

avatar

 رهبر معظم انقلاب: یک واقعیّت این است که در این کشور از بعد از رحلت امام، سعی یک مجموعه‌ی مصمّمی بر این شد که آرمانهای انقلاب را بکلّ بشویند بگذارند کنار. بعضی‌شان اشتباه کردند و همان اوّل، همین را اعلان هم کردند. در روزنامه مقاله نوشتند، حرف زدند. اینجا یک خطای راهبردی کردند یا خطای […]

موسسه ایمان جهادی – صهـبا

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سمن اندیشه ولایت

http://www.lohvaghalam.ir/

موسسه حدیث لوح و قلم

دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع)

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پایگاه اطلاع‌رسانی هم‌اندیشی یاران انقلاب اسلامی

نهضت مردمی پوستر انقلاب

انتشارات حدیث راه عشق

موسسه قدر ولایت

بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

موسسه طلایه داران نور آفاق

مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

AIM

بنیاد فرهنگ و اندیشه اعتلاء

گروه روشنای علم

موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی