۲۵ آذر ۱۳۹۷ مصادف با   7 ربیع الثانی 1440
تاریخ: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ |   تعداد بازدیدها: 5,030
کد خبر:67833
| ف | | |

در آستانه سالروز قطعنامه 598 منتشر شد

بررسی ابعاد پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در اندیشه رهبر انقلاب

شرایط آن روز کشور طوری بود که برخی از مسئولین کشور قادر به ادامه جنگ نبودند. نامه ها و گزارشات فراوان برای امام ارسال می کردند مبنی بر اینکه کشور توان تأمین هزینه های جنگ را ندارد. “قبول قطعنامه از طرف امام، به خاطر فهرست مشکلاتی بود که مسؤولین آن روزِ امورِ اقتصادی کشورْ مقابلِ روىِ او گذاشتند و نشان دادند که کشور نمی کِشد و نمی تواند جنگ را با این همه هزینه، ادامه دهد. امام مجبور شد و قطعنامه را پذیرفت.

در خصوص پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط جمهوری اسلامی سخن های بسیاری گفته شده و قلم های فراوانی به نگارش درآمده و هر کدام از یک منظر به این موضوع نگریسته اند. در این یادداشت سعی شده است از منظومه و دیدگاه رهبری معظم انقلاب به این موضوع پرداخته شود.

عمر چندانی از نهال نوپای انقلاب اسلامی سپری نشده بود و درست در مقطعی که کشور در تکاپوی کار و تلاش و احتیاج فراوان به نوسازی و بازسازی(۱) و سامان دادن به بخش های مختلف کشور بود، حکام سبکسر و مرتجع و بعثی عراق با پشتیبانی قدرت های استکباری خصوصا آمریکا در ۳۱ شهریور سال ۵۹ به کشورمان حمله نمودند. آنها آغازگر جنگی نابرابر از حیث نظامی و حیث سیاسی شدند. از یک طرف ارتش آن روز عراق مجهز به انواع سلاح ها و تجهیزات به روز نظامی که کشورهای غربی در اختیارشان قرار داده بودند و از طرف دیگر دارای حامیان بین المللی بودند که خصومت زیادی با انقلاب اسلامی داشتند. ارتش عراق که عرصه را بر خود باز می دید علی رغم مقاومت ها و ایستادگی ها و ایثارگری رزمندگان اسلام توانستند پیشروی هایی به کشورمان داشته باشند و تصرفاتی را انجام دهند.

کمترین توقع از سازمان های بین المللی مثل سازمان ملل که خود را حامی کشورها می داند این بود که با ارسال بیانیه ای نسبت به این اقدام دولت عراق واکنش نشان دهد ولی سازمان ملل با نظاره این موضوع سکوت خفت باری را اختیار نموده و از هر گونه اظهار نظری خودداری نمود. این سازمان تا زمانی که ارتش عراق در حال پیشروی در مرزهای کشورمان بود تماشاچی بود و پس از اشغال هزاران کیلومتر توسط متجاوز قطع نامه ای را صادر نمود که بیشتر در مقام توصیه به طرفین بود نه توبیخ و تقبیح تجاوزگر و تعیین متجاوز.(۲) طبیعی است در چنین شرایطی که ارتش عراق تصرفاتی به کشورمان داشته و توانسته قسمتی از اراضی کشورمان را اشغال کند آتش بس به مصلحت کشور نمی باشد چرا که باعث تثبیت اراضی اشغال شده می شود که این قطعنامه مورد پذیرش جمهوری اسلامی قرار نگرفت. پس از آن قطعنامه های دیگری نیز صادر شد که در هیچ یک، سخنی از تعیین متجاوز و تنبیه آن به میان نیامده و در یک کلام در راستای حمایت از عراق صادر شده بود. آنچه که برای جمهوری اسلامی باعث عدم پذیرش قطعنامه های سازمان ملل بود تنبیه متجاوز و بی اعتمادی به پیمان های بین المللی بود(۳) که هیچ وقت استقلال کامل در صدور پیمان ها و قطعنامه ها را از خود نشان نداده بودند و با فشار قدرت های سلطه گر و استکباری اقدام به صدور قطعنامه می کردند.

رژیم عراق که مستأصل از ادامه جنگ بود روز به روز وضعیت وخیم تری نسبت به گذشته پیدا می کرد. در حقیقت شرایط جنگ به خواست و اراده خداوند بر خلاف میل آنها پیش رفت و رزمندگان اسلام با رشادت های خود و هدایت گری های رهبر کبیر انقلاب، پیروزی های بسیاری را به دست می آوردند.

نهایتا در تاریخ ۲۷ تیر ماه ۱۳۶۷ جمهوری اسلامی قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد را پذیرفت. آتش بسی که امام، از آن، تعبیر به سرکشیدن جام زهر نمودند.(۴)

شرایط آن روز کشور طوری بود که برخی از مسئولین کشور قادر به ادامه جنگ نبودند. نامه ها و گزارشات فراوان برای امام ارسال می کردند مبنی بر اینکه کشور توان تأمین هزینه های جنگ را ندارد. “قبول قطعنامه از طرف امام، به خاطر فهرست مشکلاتی بود که مسؤولین آن روزِ امورِ اقتصادی کشورْ مقابلِ روىِ او گذاشتند و نشان دادند که کشور نمی کِشد و نمی تواند جنگ را با این همه هزینه، ادامه دهد. امام مجبور شد و قطعنامه را پذیرفت.”(۵) وگرنه شخصیت والا و معنوی امام طوری نبود که بخواهد در مقابل دشمن کرنشی نشان دهد. امام به هیچ عنوان ترس در وجودشان راهی نداشت و پذیرش قطعنامه به خاطر ترس نبود.(۶) چه آن زمان که هنوز حرکت انقلابی مردم شکل جدی به خود نگرفته بود و چه در دوران بعد از انقلاب که رهبری امت اسلام را عهده دار بودند. نه از تهدیدهای قدرت های استکباری ترسی داشتند و نه از توطئه های عناصر داخلی وابسته به خارج واهمه ای به دل راه می دادند. بنابراین تصمیم های ایشان کاملا شجاعانه بود.

رژیم صدام که خود را فردی صلح طلب می دانست با پذیرش قطعنامه توسط جمهوری اسلامی در دوراهی شکست قرار گرفت. در صورت وفادار ماندن به این قطعنامه ایران اسلامی به خواسته های خود رسیده است و اگر مورد نقض و بدعهدی آنان قرار بگیرد خوی تجاوزگری و عدم صداقت آنان بر همگان آشکار خواهد شد و بی اعتمادی ها نسبت به سازمان های بین المللی بیش از پیش در جهان آشکار خواهد شد.(۷)

اماحکام دیکتاتور و سبکسر عراق با نقض قطعنامه با کمک منافقین بار دیگر به مرزهای کشورمان حمله ور شدند که سیلی محکم تری را از رزمندگان اسلام دریافت کردند تا بی اعتباری سخن و وعده خود را به دیرباورترین افراد هم به اثبات برسانند.(۸)

پذیرش قطعنامه درس های فراوانی را پیش روی مسئولین و مردم قرار می دهد. دفاع مقدس این را به همه فهماند که با اتکا به مردم و نیروهای مردمی می توان در مقابل متخاصم ایستاد و بر آن پیروز شد. “ما در جنگ فهمیدیم که ملت ما یک فرصت فوق‌العاده دارد؛ یک فرصت ملی و آن این است که مردم احساس مسؤولیت دارند.”(۹)
درس دیگر امید به آینده در سایه اتکا به خدا و تبعیت از ولی فقیه است.”امام مظهر استقامت و ایستادگی و مظهر امید به آینده و پیشرفت به سمت آینده‌ها بود. در جنگ هم همین‌طور عمل کرد؛ در پذیرش قطعنامه هم همین‌طور عمل کرد (۱۰) استقلال و حفظ اقتدار و عزت ملی از دیگر درس های پذیرش قطعنامه می باشد. عاملی که باعث شد جمهوری اسلامی زیر بار زور نرود و در مقابل دنیای استکبار ایستادگی کند استقلال خواهی و عزت طلبی مردم می باشد.


(۱)بیانات در مراسم هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ۷۵/۰۳/۱۴

(۲)خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران ۷۰/۰۷/۰۵  

(۳)دیدار اعضاء جمعیت هلال احمر و مسئولین بنیاد شهید سراسر کشور با رهبر انقلاب ۶۸/۰۶/۲۹ 

(۴)پیام امام خمینی(ره) به ملت ایران در ۶۷/۰۴/۲۹ 

(۵)بیانات در مراسم هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ۷۵/۰۳/۱۴

(۶)بیانات در مراسم هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ۷۵/۰۳/۱۴

(۷)پیام به مناسبت نهمین سالگرد جنگ تحمیلی ۱۳۶۸/۰۶/۳۰

(۸)پیام به مناسبت نهمین سالگرد جنگ تحمیلی ۱۳۶۸/۰۶/۳۰

(۹)بیانات در دیدار مسؤولان برگزارکننده «هفته‌ی دفاع مقدس» ۲۹/۰۶/۱۳۷۲

(۱۰)بیانات‌ در دیدار کارگزاران نظام ۸۵/۰۷/۱۸ 

نظرات کاربران

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میگذارد

avatar

اصل عدالت اگر چه به عنوان یکی از مهمترین رکن های دین اسلام مطرح اسـت اما تـاکنون بیـان روشن و کاملی درباره معیارهای عدالت، بویژه در حوزه «اقتصادی و نسبت آن با عدالت اجتمـاعی» توسط متفکران اسلامی ارائه نشده اسـت. امام خمینی(ره): در ترسیم مسیر حرکت جمهوری اسلامی، عدالت را به عنوان سنگ‌بنایی اساسی معرفی […]

موسسه ایمان جهادی – صهـبا

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سمن اندیشه ولایت

http://www.lohvaghalam.ir/

موسسه حدیث لوح و قلم

دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع)

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پایگاه اطلاع‌رسانی هم‌اندیشی یاران انقلاب اسلامی

نهضت مردمی پوستر انقلاب

انتشارات حدیث راه عشق

موسسه قدر ولایت

بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

موسسه طلایه داران نور آفاق

مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

AIM

بنیاد فرهنگ و اندیشه اعتلاء

گروه روشنای علم

موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی

اندیشکده راهبردی تبیین