۲۷ مهر ۱۳۹۷ مصادف با   8 صفر 1440
تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ |   تعداد بازدیدها: 2,840
کد خبر:67478
| ف | | |

اصلانی از نقش زنان می گوید؛

حمایت از کالای ایرانی مبارزه زنان در مقابل جنگ اقتصادی/ زنان باید خط مقدم حمایت از کالای ایرانی باشند

زنان با نگاهی ژرف در می یابند که حمایت از کالای ایرانی فراتر از یک شعار و تعارف است؛ بلکه یک وظیفه و مبارزه با جنگ اقتصادی غرب است. تنها سلاح زنان در مقابل جنگی که امروز غرب برعلیه ما در حال اجرا و برنامه ریزی است حمایت از کالای ایرانیست.

پایگاه تحلیلی مصداق/ زنان به عنوان اصلی ترین رکن خانواده؛ محور حرکت اقتصادی و فرهنگی هستند. خانواده ها باید توجه کنند که رونق اقتصادی کشور موجب ایجاد اشتغال و کاهش تورم می شود و حل مشکل بیکاری تعداد زیادی از جوانان را به همراه خواهد داشت. برای بررسی در جهت تحقق این امر با خانم دکتر مینو اصلانی مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور به گفتگو پرداختیم که شرح آن تقدیم می گردد.

زنان نقش ویژه و اثرگذاری بر سه پیامد اصلی حمایت از کالای ایرانی دارند. اولین پیامد استفاده و حمایت از کالای ایرانی ایجاد اعتماد به بنفس و همبستگی ملی است؛ مخصوصاً برای نسل جوان که در معرض و تهاجم های فکری هویت زدا و اطلاعات توام با شبهات و یاس قرار دارند. استفاده یک فرد از کالای داخلی و ارتباط آن با اعتماد به نفس و همبستگی ملی با بررسی های جامعه شناسی، روانشناختی و تحلیلی قابل اثبات است که از آن گذر می کنیم. مدیریت و یا تهیه بخش زیادی از مایحتاج منزل بر عهده زنان است؛  که این فرصت مناسبی برای استفاده از ظرفیت های موجود است و هم می تواند به عنوان انگاره در ذهن فرزندان نقش ببند؛ وقتی یک زن در نقش مادری خود به فرزندش حمایت و از کالای ایرانی را بیاموزد و خودش هم در عملکردش مطابق همین آموزه عمل کند دیگر خرید و استفاده از یک برند خارجی تفاخر محسوب نمی شود.

پیامد دوم ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و  مردم کشورخواهد بود. استفاده از کالای ایرانی در وهله اول می توان تضمین کننده اشتغال و برنامه ریزی های مختلف به جهت ظرفیت سازی و  مهارت افزایی خواهد بود. در گام بعدی با استفاده از کالای ایرانی و شناسایی عیوب آنها در طول یک فرآیند استخراج شود می تواند ضامن بالارفتن کیفیت و دستیابی به فناوری های جدیدی گردد و زمینه های صادرات را هموار می سازد.

این نکته یک واقعیت است که ما هر کالای خارجی که تهیه می کنیم به همان نسبت در بیکاری و عدم پیشرفت ها سهیم هستیم. زنان ما امروزه به شدت نگران اشتغال فرزندان و یا حتی همسران خود هستند. اگر اشتغال پایدار ایجاد نشود مرد خانواده به جهت وظیفه ذاتی خود در تامین معاش خانواده دچار مشکل های جدی خواهد شد.

پیامد سوم  این حمایت را می توان مصونیت مقولات فرهنگی دانست. با ورود هر کالا و فن آوری خارجی به کشور به دنبال آن فرهنگی را با خود به همراه دارد که هویت فرهنگی ما را تحت الشعاع قرار می دهد و زمینه ساز ورود فرهنگ های وارداتی را مهیا می کند. اکثر کالا های وارداتی هیچ اندیشه و فرهنگ توحیدی  را در خود جای نمیدهد و ترویچ مصرف گرایی، تنوع طلبی را به همراه دارند.که این موضوع با مسیر انسان سازی در تقابل است.

همه ما این موضوع را با تمام وجود حس می کنیم که کالاهای خارجی و تنوع بیش از حد آنها باعث می شود انسان از دایره عقلانیت عدول کند و صرفا به برمبنای مصرف گرایی اقدام کند که این امر فرهنگ زیبای قناعت را از بین می برید.

 

سه پیامد بیان شده تا حد زیادی در استفاده از کالای ایرانی قابل درک و مهم است و نقش بی بدیل زنان در هر سه بخش مشهود است. زنان به عنوان محور تربیت در خانواده اگر با پیشینه تاریخی، آزادیخواهی، استقلال طلبی و انقلابی

فرزندان خود را تربیت کنند قطعا جایی برای نفوذ فرهنگی یک فرهنگ ناکارآمد و غربی باقی نمی ماند. زنان جامعه ما با شناخت اولویت ها و شرایط زمانه مطابق فرمایش مقام معظم رهبری در کنگره هفت هزار زن شهید کشور بن بست شکن خواهند بود(۱)؛ فلذا زنان می توانند بن بست استفاده از کالاهای خارجی که موجب مشکلات اجتماعی، اقتصادی و …شده را بشکنند.

همان طور که زنان انقلابی در هشت سال دفاع مقدس چنان درخشیدند که یک الگوی تمام عیار برای حرکت های انقلابی در جهان شدند.
در طول تاریخ زنان انقلابی بارها از آسایش و آرامش خود گذشته اند و با فداکاری در راه تحقق اهداف انقلاب جهاد کرده اند؛ چه در دفاع مقدس و چه در پیروزی انقلاب نمونه های زیادی را با این عنوان می شود نام برد. شهیده نسرین افضل امدادگر و معلم نهضت سوادآموزی یکی از این زنان است؛ که زندگی راحت خود در شیراز را رها کرده و به سمت جبهه های غرب رفته تا به مردم در مقابله با دشمن، معاندان و گروه های ضدانقلاب کمک کند و درهمان منطقه به شهادت می رسد.

زنان با نگاهی ژرف در می یابند که این همراهی فراتر از یک شعار و تعارف، بلکه یک وظیفه و مبارزه با جنگ اقتصادی غرب است. تنها سلاح ما در مقابل جنگی که امروز غرب برعلیه ما در حال اجرا و برنامه ریزی است حمایت از کالای ایرانیست.

بنده واقف هستم که شاید برخی از کالاهای ایرانی با ایده آل های جامعه فاصله دارند ولی طبیعی است که در همه پیشرفت های اقتصادی دنیا این موضوع وجود داشته. وظیفه تولیدکنندگان و جوانان ما در عرصه تولید رفع همین موضوعات است که در هر زمینه ای که حمایت شده اند به اذعان کارشناسان از قبیل لوازم خانگی، مواد شوینده، مواد غذایی و… عملکرد خود را به خوبی نشان داده اند. حمایت از کالاهای ایرانی در زمینه های پوشاک که مطابق با فرهنگ و موازین شرعی ما تولید می شوند از بایسته های امروز است؛ دقت کنید که پوشاکی که از غرب وارد می شود تا چه میزان در حیازدایی جامعه که ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی است تاثیر دارد. تاریخچه سرزمین ما در تمام عصرها با این فرهنگ پوشش وارداتی تفاوت های فاحشی دارد.

محور و نقش کلیدی تمام بحث های بیان شده زن خانواده است؛ اگر زن خانواده تصمیم بگیرد که یک همراهی و همکاری در راستای شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی را داشته باشد ما شاهد اتفاقات طلایی برای کشور خواهیم بود


(۱) ۱۳۹۱/۱۲/۱۶

 

مطالب مرتبط:

نظرات کاربران

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میگذارد

avatar

اصل عدالت اگر چه به عنوان یکی از مهمترین رکن های دین اسلام مطرح اسـت اما تـاکنون بیـان روشن و کاملی درباره معیارهای عدالت، بویژه در حوزه «اقتصادی و نسبت آن با عدالت اجتمـاعی» توسط متفکران اسلامی ارائه نشده اسـت. امام خمینی(ره): در ترسیم مسیر حرکت جمهوری اسلامی، عدالت را به عنوان سنگ‌بنایی اساسی معرفی […]

موسسه ایمان جهادی – صهـبا

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سمن اندیشه ولایت

http://www.lohvaghalam.ir/

موسسه حدیث لوح و قلم

دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع)

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پایگاه اطلاع‌رسانی هم‌اندیشی یاران انقلاب اسلامی

نهضت مردمی پوستر انقلاب

انتشارات حدیث راه عشق

موسسه قدر ولایت

بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

موسسه طلایه داران نور آفاق

مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

AIM

بنیاد فرهنگ و اندیشه اعتلاء

گروه روشنای علم

موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی