۳۰ شهریور ۱۳۹۷ مصادف با   10 محرم 1440
تاریخ: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ |   تعداد بازدیدها: 5,048
کد خبر:66919
| ف | | |

قدرت معنوی در سیاست و مدیریت(6)

معنویت؛ تجلّی نور خدا در حیِّ  متألّه

مهم‌ترین نیاز انسان، نورانی شدن است چون می خواهد به کمال مطلق یعنی خدا که نور محض است برسد و هیچ چیز او را قانع و ارضاء نمی کند مگر قرب خداوند. هر چقدر بر نور مومن افزوده شود این احساس نیاز و عطش نور در او بیشتر می شود.

پایگاه تحلیلی مصداق/  در مباحث قبل خداوند متعال را نور محض دانستیم، انسان هم بسان ظرفی است که خدای متعال او را متألّهانه سرشته است به گونه ای که آمادگی دریافت انوار الهی را دارد. بنابراین مومنان نیز هر اندازه با خدای متعال تناسب پیدا کنند و خدایی تر شوند، به منبع نور نزدیک‌تر شده و خود هم نورانی‌تر می شوند. پس معنویت یعنی تجلّی نور خدا در حیِّ متألّه.

معنوی شدن یک جریان و حرکت بی انتها و عمیق است، درجات و مراتب دارد. فردی که نورانی شده، معنوی است که از این معنویت و نورانیت قدرت معنوی پدید می آید. در نظر این فرد،‌ قدرت‌های مادی به چشم نمی آیند. نور با ظلمت و کدورت در تضاد است. مومن نورانی از هر چیزی که نور او را بگیرد و مکدر کند، بیزار است چون می خواهد حیّ متألّهی نورانی شود. اگر به مومن نورانی مناصب دارای قدرت و ثروت، پیشنهاد شود و بیم کدر شدن و کاسته شدن نورانیت از آن ها برود، چنین پیشنهاداتی را نمی پذیرد مگر اینکه در این قدرت‌ها نوری ببیند یا بداند که می تواند از آنها جهت نورانی کردن خود و دیگران استفاده کند.

مهم‌ترین نیاز انسان، نورانی شدن است چون می خواهد به کمال مطلق یعنی خدا که نور محض است برسد و هیچ چیز او را قانع و ارضاء نمی کند مگر قرب خداوند. هر چقدر بر نور مومن افزوده شود این احساس نیاز و عطش نور در او بیشتر می شود. فرد معنوی در میابد که غرض خداوند متعال از خلقت انسان این نبوده که او دروغ نگوید، حیله گر و مکّار، خشن و هرزه نباشد یا در سطحی بالاتر هدف از آفرینش انسان این نیست که او فقط نوع دوست باشد، مهر بورزد، به حقوق دیگران احترام بگذارد و به همه خوبی‌های از این دست متصف باشد. بسیاری از انسان‌های غیر موحد هم این صفات سلبی و ایجابی نکو را دارند؛ بهتر است بگوییم این صفات در هر انسانی چنانچه به گرایش های عالی مفطور خویش لطمه نزده باشد وجود دارد. پس این صفات اخلاقی، انسانی‌اند در ذات و فطرت آدمی از جانب خدای متعال به ودیعه گذاشته شده‌اند و چون در همه ابناء بشر وجود دارد پس داشتن آن‌ها هنر شمرده نمی شود اگر چه بسیاری از انسان‌ها در همین مرحله رعایت و التزام به این انسانیت نیز با هم تفاوت دارند. انسان معنوی می داند که هدف از خلقت انسان در نگاه قرآنی این است که انسان نورانی شود با خدا تناسب پیدا کرده و هر چه می تواند خدایی(‌معنوی) شود. اگر فردی معنوی باشد قطعاً محاسن و سجایای اخلاقی دارد، اما فرد اخلاقی و انسانی لزوماً معنوی و نورانی نیست چراکه نور جز در سایه حرکت در مسیر خدایی شدن کسب نمی شود.

امام خمینی(ره) نیز در معنای معنویت، به الوهیت اشاره می فرمایند: «فرزندم کوشش کن که در صراط مستقیم که صراط الله است و لو لنگان لنگان حرکت کنی و حرکات و سکنات قلبی وقالبی را رنگ معنویت و الوهیت دهی و خدمت به خلق را برای آنکه خلق خدا هستند بنمایی. انبیاء عظام و اولیای خاص خدا در عین حال که مشابه دیگران اشتغال به کارها داشته‌اند، هیچگاه در دینا وارد نبوده‌اند؛ چون اشتغالشان بالحق وللحق بوده است» (۱). در جای دیگر نیز ایشان رشد معنویت را در خدایی شدن می دانند: «امیدوارم که این معنویت رشد کند و ما را تا آخر منتهی کند به اینکه به خدا برسیم. ان شاء الله» (۲). از کلام ایشان معنای قرآنی اختیار شده از معنویت یعنی ظهور و تجلی نور خدا در انسان دارای سرشت متألّهانه به وضوح قابل دریافت است.


۱- امام خمینی، ۱۲:۱۳۶۹

۲- امام خمینی،۱۳۶۸،‌ج۱۷: ۱۷۸

مطالب مرتبط:

نظرات کاربران

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میگذارد

avatar

 رهبر معظم انقلاب: یک واقعیّت این است که در این کشور از بعد از رحلت امام، سعی یک مجموعه‌ی مصمّمی بر این شد که آرمانهای انقلاب را بکلّ بشویند بگذارند کنار. بعضی‌شان اشتباه کردند و همان اوّل، همین را اعلان هم کردند. در روزنامه مقاله نوشتند، حرف زدند. اینجا یک خطای راهبردی کردند یا خطای […]

موسسه ایمان جهادی – صهـبا

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سمن اندیشه ولایت

http://www.lohvaghalam.ir/

موسسه حدیث لوح و قلم

دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع)

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پایگاه اطلاع‌رسانی هم‌اندیشی یاران انقلاب اسلامی

نهضت مردمی پوستر انقلاب

انتشارات حدیث راه عشق

موسسه قدر ولایت

بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

موسسه طلایه داران نور آفاق

مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

AIM

بنیاد فرهنگ و اندیشه اعتلاء

گروه روشنای علم

موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی