۳۰ شهریور ۱۳۹۷ مصادف با   10 محرم 1440
تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ |   تعداد بازدیدها: 8,677
کد خبر:65951
| ف | | |

اختلال در محاسبات و راه های مقابله (8)

عاقبت تقابل جمهوری اسلامی با دنیای جهانخواران

امام خمینی(ره): «من به تمام دنیا با قاطعیت اعلام مى‏ کنم که اگر جهانخواران بخواهند در مقابلِ دین ما بایستند، ما در مقابل همه دنیاى آنان خواهیم ایستاد و تا نابودى تمام آنان از پاى نخواهیم نشست، یا همه آزاد مى‏ شویم و یا به آزادى بزرگترى که شهادت است مى‏ رسیم و همان‌گونه که در تنهایى و غربت و بدون کمک و رضایت احدى از کشورها و سازمان‌ها و تشکیلات جهانى، انقلاب را به پیروزى رساندیم، و همان‌گونه که در جنگ نیز مظلومانه ‏تر از انقلاب جنگیدیم و بدون کمک حتى یک کشور خارجى متجاوزان را شکست دادیم، به یارى خدا باقیمانده راه پر نشیب و فراز را با اتکاى به خدا، تنها خواهیم پیمود و به وظیفه خویش عمل خواهیم کرد، یا دست یکدیگر را در شادى پیروزى جهان اسلام در کل گیتى مى‏ فشاریم و یا همه به حیات ابدى و شهادت روى مى‏ آوریم و از مرگِ شرافتمندانه استقبال مى‏ کنیم ولى در هر حال پیروزى و موفقیت با ما است و دعا را هم فراموش نمى‏ کنیم»

پایگاه تحلیل مصداق/  در گفتمان اسلامی عمل به تکلیف الهی صرفاً در حوزه فردی تعریف نمی‌شود، در ساحت اجتماع و سیاست هم باید به تکلیف الهی عمل کرد. تکلیف الهی یعنی آنچه خدای تبارک و تعالی به ما دستور داده به آن شیوه عمل کنیم و از ما در آن موارد در روز واپسین بازخواست خواهد کرد. در عمل به تکلیف، حصول نتیجه از دو حال خارج نیست: یا نتیجه حاصل می‌شود و یا نمی‌شود؛ در هر دو صورت خداوند متعال از عامل و بازیگرِ صحنه می‌پذیرد، چرا‌که برای اجرای دستور الهی قصوری مرتکب نشده و به آن اندازه که قدرت داشته در تحقق امر و فرمان خدا کوشیده است.

حضرت امام (ره) در اوایل سال ۵۹ تکلیفِ اصل استکبارستیزی، جایگاه و ضرورت آن را در آینده نظام اسلامی معین می‌کنند؛ «ما بنا داریم به تکلیف عمل کنیم ما مکلفیم که با ظلم مقابله کنیم. در پاریس هم که می‏ آمدند، به من بعضی «خیراندیشان» و اشخاصی که ملتفت قضایا نبودند می‏گفتند که نمی‏ شود؛ دیگر امکان ندارد، دیگر شما یک فکری مثلاً بکنید که یک تنازلی بکنید، من به آن‌ها می‏گفتم ما تکلیف داریم ادا می‏ کنیم، می‏ شود و نمی‏ شود برای ما مطرح نیست. ما مکلفیم از طرف خدای تبارک و تعالی که با ظلم مقابله کنیم» (۱).

راهبرد در سیاست داخلی: حفظ عزّت و استقلال ایران اسلامی با اتّکاء جدّی به داخل و نفی کامل وابستگی به خارج
مهمترین و شاید تنها راهبرد منتهی به استقلال برای کشور ما تکیه بر توان داخلی و استحکام ساخت درونی است. با داشتن استعداد و نبوغ ایرانی و اعتماد ‌‌به‌ ‌نفس ‌‌ملّی در سایه اعتماد به وعده‌های الهی می‌توانیم در همه زمینه‌ها عزّت و استقلال خود را حفظ کرده و تمام رگه‌های وابستگی به خارج را قطع کنیم. امید بستن به وعده‌های دشمنِ شیطان‌ِ صفتِ آمریکایی که کارش دروغ و فریب است، خلاف عقلانیّت، صداقت، تدبیر و امید است.

تلاش دشمن برای شکست جمهوری اسلامی به عنوان الگوی برخاسته از اسلام
امام‌خمینی(ره) در پیام مهم معروف به منشور روحانیت پرده از مخاصمات و دشمنی‌های استکبار با نظام اسلامی برمی‌دارند: «همه توطئه‏ هاى جهان‌خواران علیه ما از جنگ تحمیلى گرفته تا حصر اقتصادى و غیره براى این بوده است که ما نگوییم اسلام جوابگوى جامعه است و حتماً در مسائل و اقدامات خود از آنان مجوز بگیریم» (۲). جبهه استکبار راهبردش را به هیچ وجه کنار نگذاشته است. در پیشرفت هسته‌ای و هر پیشرفت مهم دیگر تا جایی که بتواند سنگ اندازی کرده و مانع تراشی می‌کند تا ایران مستعد و با‌عظمت به اهداف مترقّی و متعالی خود نرسد، حتی گستاخانه بر زبان می‌آورد که اگر می‌توانستیم باید تمامی پیچ و مهره‌های هسته‌ای ایران را نابود می‌کردیم. یکی از راه‌های دشمن برای تحقّق این هدف، نفوذ است؛ ممکن است در پوشش فعالیّت اقتصادی، علمی و … وارد شود اما در زیر این پوشش مخملین، پنجه چدنی نهفته است.

قطع تمام رگه‌های وابستگی کشور
امام خمینی(ره) در پیامی برای آگاهی ملّت ایران و در حکم دستور و فصل‌الخطاب به مسئولین در مورد سیاست‌هاى کلى نظام می‌فرمایند: «تا زنده‏ ام نخواهم گذاشت مسیر سیاست واقعى ما عوض شود و مسئولین نیز چیزى غیر از این نمى‏ خواهند و انتظارى غیر از این از آنان نمى‏ رود. من به بعضى از مسئولین هشدار مى‏ دهم که به شدت باید مراقب بود که خداى ناکرده آب به آسیاب دشمنان نریزیم و آنان را با اقوال و جبهه‏ گیری‌هایمان شادمان نگردانیم. به مسئولین و دست‏ اندرکاران در هر رده نیز مى‏ گویم که شرعاً بر همه شما واجب است که همّت کنید تا آخرین رگ و ریشه‏ هاى وابستگى این کشور به بیگانگان را در هر زمینه‏ اى قطع نمایید-که ان شاء اللَّه خواهید کرد» (۳). گویا حضرت امام(ره) از سرِّ درون برخی مسئولین مطلع بودند که در آینده‌ای نه چندان دور همتشان را بر آشتی و دوستی با استکبار و ایجاد وابستگی خواهند گذاشت.

راهبرد در سیاست خارجی: مقابله با ظالمان و مستکبران و نفی سازش و تعامل با آن ها
راهبرد آرمان‌گرایانه و تکلیف محورِ دیگر که متناظر با راهبرد اول یعنی اتّکاء جدّی به داخل، همواره باید پیش رفته و سرلوحه کار باشد و تعطیل بردار نبوده و کاملاً مبتنی بر عقلانیت است، مقابله با ظالمان و مستکبران و نفی سازش و تعامل با آن ها در سیاست خارجی است.

استکبارستیزی یکی از اهداف دوگانه انبیاء
«انبیاء هم که مبعوث شدند برای این مبعوث شدند که معنویات مردم را و آن استعدادها را شکوفا کنند که در آن استعداد بفهمند به این که چیزی نیستیم و علاوه بر آن مردم را از تحت سلطه استکبار بیرون بیاورند» (۴). مطابق این فرمایش امام‌خمینی(ره) که در جاهای دیگر هم تکرار شده است، بعثت انبیاء دو هدف دارد:
۱- شکوفاکردن استعدادهای معنوی مردم؛ این که همه بفهمیم در مقابل قدرت و عظمت الهی چیزی نیستیم تا دچار غرور، تکبّر و عُجب نشده، عصیان و طغیان نکنیم. (ذلّت درونی)
۲- بیرون آوردن مردم از سلطه استکبار؛ استکبارستیزی (عزّت بیرونی).

پس استکبارستیزی که موجب عزّت اسلام و مسلمین می‌شود در سایه ذلّت باطن بدست می آید. این‌که می بینیم امام راحل (ره) و امام ‌خامنه‌ای (مدظله‌الوارف) بیشترین عزّتمندی و روحیه استکبارستیزی را در مقابل دشمنان داشته به نحوی که قابل مقایسه با سایرین نیست، به این جهت است که ایشان درون خویش بیشترین ذلّت را در مقابل خدای تعالی دارند. چقدر این کلام امام راحل(ره) با دعای بیستم (مکارم اخلاق) حضرت زین العابدین(ع) در صحیفه سجادیه تناسب دارد: «اللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ لا تَرْفَعْنی فی النّاسِ دَرَجَهً إلاّ حَطَطْتَنی عِنْدَ نَفْسی مِثْلَها، وَ لا تُحْدِثْ لی عِزّاً ظاهِراً إلاّ أحْدَثْتَ لی ذِلَّهً باطِنَهً عِنْدَ نَفْسی بِقَدَرِها : بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست ، و من را در میان مردم به درجه و مقامی سرفراز مفرما جز آن که پیش نفسم مانند آن پست نمایی، و ارجمندی آشکارا برایم پدید میاور جز آن که به همان اندازه پیش نفسم برای من خواری پنهانی پدید آوری».

استقلال و آزادی؛ مقدمه تربیت انسان و سیر الى اللَّه
ممکن است افرادی جاهل چنین القاء کنند که استقلال و آزادی کامل به چه درد می‌خورد وقتی که این همه هزینه برای کشور دارد؟ شما حاضر به پذیرش قدرت کشورهای بزرگ و مدرن نمی شوید و با آن‌ها از در سازش و دوستی در نمی‌آیید، آن‌ها هم برای شما دردسر ایجاد می کنند؟ پاسخ این است که اگرچه استقلال و آزادی فی نفسه دارای ارزش بالایی هستند و ما حاضریم برای نیل به آن‌ها هزینه هم بدهیم، لکن باید ملتفت بود در گفتمان انقلاب اسلامی، این دو با وجود اعتبار و ارزش بالا، خود مقدمه تربیت انسان و حرکت به سوی خدا هستند؛ در این صورت اهمیّت آن‌ها مضاعف می شود چرا که هم فی نفسه ارزشمندند و هم در حکم مقدّمه واجب برای تکلیف و هدف والاترِ تقرّب به خدا هستند. بنابراین قابل چشم پوشی و چانه زنی نیستند. «تمام مسائلى که هست ما مى‏ خواهیم دست ظالم‌ها را کوتاه کنیم ان شاء اللَّه و مى‏ خواهیم که قدرت‌ها را سرکوب کنیم و پایشان را از این بلاد مسلمین کوتاه کنیم ان شاء اللَّه. همه اینها مقدّمه این است که یک آرامشى در این بلاد پیدا بشود و دنبال این آرامش یک سیر روحى پیدا بشود، یک هدایت به سوى خدا پیدا بشود. آن چیزى که اساس است سیر الى اللَّه است، توجه به خداست، همه عبادات براى اوست» (۵). در این‌جا امام راحل(ره) تربیت فردی و سیر الی الله را به مقوله استقلال و آزادی در سایه مبارزه با مستکبران پیوند می‌دهند و این یکی از همان ابداعات و توفیقات ایشان است که معنویت وسیاست را به هم گره زده و اسلام سیاسی را مطالبه می‌کنند.

مقابله با مستکبران؛ تکلیف قطعی خدای متعال بر مسلمانان
یکی از تکالیف مسلم الهی برای مسلمانان، مقابله با ظالمان بوده و هر نتیجه‌ای که حاصل شود اِحدَی الحُسنَیَین است چون دستور و حکم خدای تبارک و تعالی اطاعت و امتثال شده است. «ما مکلّفیم از طرف خدای تبارک و تعالی که با ظلم مقابله کنیم؛ با این آدم‌خوارها و با این خون‌خوارها مقابله کنیم. ما به آن اندازه‏ای که قدرت داریم مقابله می‏ک نیم؛ اگر پیروز شدیم که خوب، الحمدللّه‏، و اگر پیروز هم نشدیم، الحمدللّه‏ که به تکلیف عمل کردیم. مسلمین باید خودشان را مکلّف بدانند؛ گمان نکنند که اگر پیروز نشدند، نیستید پیروز. اگر معنویّات ما محفوظ بشود، گرایشمان به قرآن محفوظ باشد، چه شهادت برای ما حاصل بشود، که نیل بزرگی است؛ و چه پیروز بشویم، ما الحمدللّه‏ در همه جاها پیروز هستیم؛ و اِحدَی الحُسنَیَین برای ماست، ان شاءاللّه» (۶).

سازش با جنایتکاران؛ جنایت و خیانت به اسلام و مردم متعهّد
«مصالحه با جنایتکار و سازش با جنایتکاران، این یک جنایتی است بر مردم متعهّد و یک جنایتی است بر اسلام. ما حرفمان از روز اول تا حالا و بعدها معلوم است» (۷). اگر در دشمن ما هنوز خصوصیاتی چون خونخواری و گرگ صفتی، روحیه استکباری و جنایت‌آلودگی وجود دارد و از إعلام و إعمال آن ابایی ندارد، چرا ما باید خود را به خواب زده و از او غفلت کنیم. حضرت علی (ع) در نامه انتصاب مالک اشتر به حکومت مصر می‌فرمایند: «وَ إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الْأَرِقُ وَ مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْهُ: مرد جنگجو همیشه بیدار و هوشیار است، و هر که از دشمن آسوده بخوابد دشمن نسبت به او نخواهد خفت» . حضرت امام (ره) اجازه مصالحه با جنایتکاران را به هیچ وجه صادر نکردند و به شدّت در مقابل آن به پا خاسته و این کار را جنایت بر اسلام و مسلمین دانستند. آیا کشتار و قتل عامی که آمریکا بوسیله آل سعود در یمن انجام می دهد و جدیدترین سلاح های شیمیایی و اتمی خود را با هواپیماهای جنگی و پهبادهای بدون سرنشین برسر مردم مظلوم یمن می‌ریزد، جنایت و خونخواری محسوب نمی شود؟ آیا می‌شود از این جنایات جبهه استکبار علیه ملّت های مسلمان یمن، بحرین، سوریه، عراق، افغانستان، فلسطین و … چشم پوشید و با او از در سازش و آشتی درآمد؟

معرفی موجّهانه از چهره هیولایی آمریکا؛ جنایت و خیانت به ملت
امام‌خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تلاش مذبوحانه افراد غربزده در توجیه و پوشاندن چهره خصم آلود آمریکا و سایر هم پیمانانش را خیانت و حتی جنایت به ملت می دانند. چون بدون شناخت دشمن و دسیسه های او امکان دفاع و مقابله با نفوذ وجود ندارد در مقابل دشمنی که در پی ضربه زدن است. البته که دوران «بزن در‌‌ رو» تمام شده است. «این را همه بدانند: امروز کشور به شناخت دشمن [نیاز دارد]. دشمن را بشناسیم؛ دشمنان جهانی که خودشان را به‌وسیله‌ انواع و اقسام اقلام آرایشیِ رسانه‌ای و تبلیغاتی بزک می کنند و در مقابل چشم قرار می دهند، بشناسیم؛ آمریکا را بشناسیم … آن کسانی که امروز سعی میکنند از این هیولا – که سیاست‌های آمریکایی و سیاست‌های بعضی از دنباله‌روان آمریکا است – یک چهره‌ موجّهی معرّفی کنند، این‌ها دارند خیانت می کنند؛ این‌ها دارند جنایت می‌کنند». (۸)

مداهنه و سازش با دشمنان فکری و دینی، هرگز
امام‌خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با بیان روایتی از امام رضا(ع) در تفسیر مفهوم مداهنه و سازش با دشمن فرمودند: «عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا (ع)‏ أَنَّهُ سُئِلَ مَا الْعَقْلُ فَقَال‏ التَّجَرُّعُ‏ لِلْغُصَّهِ وَ مُدَاهَنَهُ الْأَعْدَاءِ وَ مُدَارَاهُ الْأَصْدِقَاءِ: ایشان در پاسخ به این سؤال که «عقل چیست؟» فرموده بودند: [نشانه] عقل سه چیز است: ۱- فروبردن غصّه (تحمل آن و افشا نکردن آن، که منافاتی با علاج جستن ندارد) ۲-مداهنه (نرمش و سازش) با دشمن ۳- مدارا با دوستان (۹). در قرآن داریم: «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ‏ فَیُدْهِنُونَ: آنان دوست دارند که تو نرمش و سازش داشته باشی تا آن‌ها هم نرمش و سازش داشته باشند» (۱۰)، اما این آیه در مقام ملامت است، حال چطور روایت را با این آیه جمع کنیم؟ در روایت، منظور اعدای [دشمنان] شخصی است، مثلاً یک مشکل همسایگی یا شغلی پیدا می‌کنیم، و کسی به خاطر این‌گونه مسائل با ما دشمن می‌شود، در اینجا فرموده‌اند مداهنه کنید. این مداهنه را کسی تعمیم ندهد به دشمنان فکری و دینی که با هویت شما مقابله می‌کنند. آیات قرآن اینجا خیلی روشن معین کرده است که با این دشمنان چگونه برخورد کنید. با دشمنی که دشمنی اصولی و مبنایی دارد ممنوع است دست دوستی بدهیم: «تُسِرُّونَ‏ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّهِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ وَ مَنْ یَفْعَلْهُ مِنْکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبیلِ شما مخفیانه با آنها رابطه دوستى برقرار می‌کنید در حالى که من به آنچه پنهان یا آشکار می‌سازید از همه داناترم! و هر کس از شما چنین کارى کند، از راه راست گمراه شده است» (۱۱).

ایستادن در مقابل دنیای مستکبران تا نابودی تمام آنان
امام خمینی (ره) در پیام تاریخی به مسلمانان ایران و جهان و زائران بیت الله الحرام (برائت از مشرکان) اوج حماسه و شور خود در ستیز با استکبار را به رخ و برای آنان خط و نشان می‌کشند: «من به تمام دنیا با قاطعیت اعلام مى‏ کنم که اگر جهانخواران بخواهند در مقابلِ دین ما بایستند، ما در مقابل همه دنیاى آنان خواهیم ایستاد و تا نابودى تمام آنان از پاى نخواهیم نشست، یا همه آزاد مى‏ شویم و یا به آزادى بزرگترى که شهادت است مى‏ رسیم و همان‌گونه که در تنهایى و غربت و بدون کمک و رضایت احدى از کشورها و سازمان‌ها و تشکیلات جهانى، انقلاب را به پیروزى رساندیم، و همان‌گونه که در جنگ نیز مظلومانه ‏تر از انقلاب جنگیدیم و بدون کمک حتى یک کشور خارجى متجاوزان را شکست دادیم، به یارى خدا باقیمانده راه پر نشیب و فراز را با اتکاى به خدا، تنها خواهیم پیمود و به وظیفه خویش عمل خواهیم کرد، یا دست یکدیگر را در شادى پیروزى جهان اسلام در کل گیتى مى‏ فشاریم و یا همه به حیات ابدى و شهادت روى مى‏ آوریم و از مرگِ شرافتمندانه استقبال مى‏ کنیم ولى در هر حال پیروزى و موفقیت با ما است و دعا را هم فراموش نمى‏ کنیم» (۱۲).


۱- صحیفه امام، ۱۳۷۸/ ۱۲ : ۴۲

۲- صحیفه امام، ۱۳۷۸/ ۲۱ : ۲۹۰

۳- صحیفه امام، ۱۳۷۸/‏۲۱ : ۱۵۶

۴- صحیفه امام، ۱۳۷۸/‏۴: ۱۶۲

۵- صحیفه امام، ۱۳۷۸/‏۱۹: ۵۱

۶- صحیفه امام، ۱۳۷۸/۱۲: ۵۹

۷- صحیفه امام، ۱۳۷۸/۱۶: ۸۸

۸- بیانات رهبر انقلاب در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهدای استان تهران ۹۴/۴/۶

۹- امالی، شیخ صدوق: ۲۸۴

۱۰- سوره مبارکه قلم آیه۹

۱۱- شرح حدیث اخلاقی امام خامنه ای در ابتدای درس خارج فقه ۹۴/۳/۵

۱۲- صحیفه امام، ۱۳۷۸/ ۲۰ : ۳۲۶

 

 

مطالب مرتبط:

نظرات کاربران

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میگذارد

avatar

 رهبر معظم انقلاب: یک واقعیّت این است که در این کشور از بعد از رحلت امام، سعی یک مجموعه‌ی مصمّمی بر این شد که آرمانهای انقلاب را بکلّ بشویند بگذارند کنار. بعضی‌شان اشتباه کردند و همان اوّل، همین را اعلان هم کردند. در روزنامه مقاله نوشتند، حرف زدند. اینجا یک خطای راهبردی کردند یا خطای […]

موسسه ایمان جهادی – صهـبا

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سمن اندیشه ولایت

http://www.lohvaghalam.ir/

موسسه حدیث لوح و قلم

دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع)

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پایگاه اطلاع‌رسانی هم‌اندیشی یاران انقلاب اسلامی

نهضت مردمی پوستر انقلاب

انتشارات حدیث راه عشق

موسسه قدر ولایت

بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

موسسه طلایه داران نور آفاق

مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

AIM

بنیاد فرهنگ و اندیشه اعتلاء

گروه روشنای علم

موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی