۲۷ مهر ۱۳۹۷ مصادف با   8 صفر 1440
تاریخ: ۲ دی ۱۳۹۶ |   تعداد بازدیدها: 735
کد خبر:63577
| ف | | |

سیاست از منظر امام خمینی - 7

توسعه سیاسی با تعریف اسلام

توسعه سیاسی بر اساس اسلام موضوعی مستقل و متفاوت از واژگان امروزی توسعه است و اهداف و غایاتی متفاوت و در برخی مواضع متناقض را دنبال می کند.

اسلام دموکراسی و توسعه سیاسی را مفهومی در جهت نقش فعال و موثر مردم در تعیین سرنوشت سیاسی – اجتماعی خویش قلمداد می­کند و با بکارگیری روش­هایی نظیر انتخابات، مجلس قانونگذاری و  . . . نقش، مشارکت، نظارت و دخالت مردم را نهادینه می کند. [۱]

توسعه سیاسی بر اساس اسلام موضوعی مستقل و متفاوت از واژگان امروزی توسعه است و اهداف و غایاتی متفاوت و در برخی مواضع متناقض را دنبال می کند.

توسعه سیاسی اسلامی با هدف استقرار حکومت نه تنها دنبال اسلامیزه کردن محتوای ایدئولوژیک و اجرایی یک نظام سیاسی است بلکه به دنبال الگو سازی برای دیگران و اهتزاز پرچم اسلام است.[۲] در نگاه اسلامی تنها راه سعادت دنیوی و اخروی جاری و ساری شدن کلمه حق در بین تمام افراد بشر است. [۳]

فرآیند توسعه ملازم نظم و انضباط است و تضاد همیشگی با هرج و مرج و آنارشی دارد لذا توسعه سیاسی اسلامی راز بقای جامعه را برقراری نظم می­داند. [۴]

یکی از مهمترین اهداف توسعه سیاسی امنیت است، فقدان امنیت در یک جامعه و شورش و آشوب اساس جامعه را به خطر می­اندازد و فرصت­های اصلاح را از بین می­برد. [۵] یک کشور در سایه آرامش و امنیت می­تواند به مقاصد عالیه و بازسازی و سازندگی برسد.[۶] از این رو برای ایجاد امنیت نیازمند برقراری حکومت قانون و احترام گذاشتن همه اقشار به قوانین می­باشد، لذا در ممالک اسلامی قانون اساسی به عنوان مهمترین متن فراگیر بر اساس موازین شرع مقدس نگارش می­شود. [۷]

یکی از اصول توسعه سیاسی میزان مشارکت مردم در امور سیاسی است به همین جهت فرآیند توسعه سیاسی بر اساس نگاه اسلامی تفاهم و آشتی میان مردم و دولت را یک امر مهم قلمداد می­کند و سعی بر فزونی بخشیدن اتکای دولت بر مردم است. مفهوم نظارت به عنوان پایه گسترش و دخالت ملت در دولت مورد توجه قرار می­گیرد و این نظر نظارت و مشارکت ضامن حفظ امنیت وبقای جامعه بشمار می­رود.[۸] در حکومت اسلامی ،مردم ولی نعمت و صاحبان اصلی قدرت می باشد. دولت قدرت مسلط و حکومت­گر بر مردم نیست بلکه قدرت گرفته از نظر مردم است. [۹]

یکی دیگر از مواقف مهم توسعه سیاسی عدم وابستگی است. معنای مورد نظر عدم ذلت و سرافکندگی مردم و حکومت در برابر غیر است که از آن به استقلال تعبیر می­شود. اصل استقلال ملی یکی از اصول مهم و موکد در شرع مقدس اسلام می باشد[۱۰] که در قالب نظریه فقهی نفی سبیل تجلی می یابد. استقلال در همه ی شئونش لازمه­ی رشد و توسعه سیاسی یک حکومت است.[۱۱]

توسعه در نگاه اسلامی نیازمند مفاهیمی چون آزادی (شرحش در مقالات پیشین آمده است)، وحدت کلمه، تعهد به موازین شرعی و تشکیل امت واحده می باشد. بطور خلاصه توسعه سیاسی در اسلام به دنبال اهداف زیر می باشد:

استقرار حکومت

برقراری نظم

ایجاد امنیت

حکومت قانون

نظارت و مشارکت مردم

استقلال ملی و همه جانبه

تشکیل امت واحده

اخوت کارگزاران و مردم

آزادی


۱- جلوه هایی از اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، صفحه ۱۶۱

۲ – صحیفه امام جلد ۹ صفحه ۳۲۸

۳ – صحیفه امام جلد ۹ صفحه ۴۸۸

۴ – صحیفه امام جلد ۱۱ صفحه ۴۹۴

۵ – صحیفه امام جلد ۱۰ صفحه ۲۷

۶ – صحیفه امام جلد ۱۱ صفحه ۲۲۸

۷ – صحیفه امام جلد ۱۴ صفحه ۴۱۴

۸ – صحیفه امام جلد ۴ صفحه ۲۴۸

۹ – صحیفه امام جلد ۱۱ صفحه ۱۷۰

۱۰ – صحیفه امام جلد ۴ صفحه ۲۴۲

۱۱ – صحیفه امام جلد ۱۰ صفحه ۴۷۰

مطالب مرتبط:

نظرات کاربران

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میگذارد

avatar

اصل عدالت اگر چه به عنوان یکی از مهمترین رکن های دین اسلام مطرح اسـت اما تـاکنون بیـان روشن و کاملی درباره معیارهای عدالت، بویژه در حوزه «اقتصادی و نسبت آن با عدالت اجتمـاعی» توسط متفکران اسلامی ارائه نشده اسـت. امام خمینی(ره): در ترسیم مسیر حرکت جمهوری اسلامی، عدالت را به عنوان سنگ‌بنایی اساسی معرفی […]

موسسه ایمان جهادی – صهـبا

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سمن اندیشه ولایت

http://www.lohvaghalam.ir/

موسسه حدیث لوح و قلم

دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع)

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پایگاه اطلاع‌رسانی هم‌اندیشی یاران انقلاب اسلامی

نهضت مردمی پوستر انقلاب

انتشارات حدیث راه عشق

موسسه قدر ولایت

بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی

موسسه طلایه داران نور آفاق

مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر

AIM

بنیاد فرهنگ و اندیشه اعتلاء

گروه روشنای علم

موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی